Madagaskar

czyli do królestwa baobabów i lemurów

BaltiCCycle 2019

29 czerwca – 11 sierpnia
z Antananarivo (Tana) do Antananarivo (Tana)


Trasa dzień po dniu | Mapa | Warunki uczestnictwa | Formularz rejestracyjny


Latem zapraszamy w podróż na Madagaskar – największą wyspę Oceanu Indyjskiego, słynącą z unikalnej, endemicznej fauna i flory, zapierających dech widoków i kulturowej odrębności kultury malezyjskiej.
Trasa obejmuje południową część Madagaskaru. Chcieliśmy uwzględnić jak najwięcej atrakcji i pokazać różne oblicza tego kraju. Podróż podzieliliśmy na cztery etapy, każdy jest inny, różni się od pozostałych charakterystyką trasy i przyrody.

ETAP I
Antananarivo (Tana) – Miandrivazo: 491 km na rowerze
Miandrivazo – Belo sur Tsiribihina: 160 km rzeką

Pierwsze 120 km (do jeziora Itasy) prowadzi przez obszar weekendowego wypoczynku mieszkańców stolicy. Stąd liczne po drodze centra rozrywki, restauracje i inne tego rodzaju atrakcje. Jezioro Itasy to po prostu popularny turystyczny kierunek. Z Itasy do Antsiraby prowadzi malownicza droga… mamy nadzieję, że już pokryta asfaltem. Antsirabe to kurort i trzecie największe miasto Madagaskaru. Dalej trasa prowadzi do Miandrivazu, gdzie droga się urywa na rzece. Dalej trzeba płynąć pirogami, co trwa trzy dni, albo płaską zmotoryzowaną barką, „szalandą”, co trwa dwa dni. To jedna z najbardziej popularnych tras turystycznych na wyspie, która daje możliwość obserwowania nadbrzeżnych krajobrazów, ptaków, lemurów, kameleonów, krokodyli, osad ludzkich.
Namioty rozbijamy na wyspach rzecznych albo na piaszczystych nabrzeżach.

ETAP II
Zachodnie wybrzeże: Belo sur Tsiribihina – Morombe – Tulear: 534 km na rowerze, choć kilka odcinków i innymi środkami transportu

Droga jest wyboista, bita, czasami piasek jest na tyle głęboki, że niektóre odcinki lepiej pokonać pirogami, płynąc wzdłuż brzegu, albo na pace ciężarówek. To najcięższy odcinek naszej trasy, ale trudy kompensują piękne widoki: wielka rafa koralowa, laguna (od Morombe do Tulear), życie izolowanych miasteczek na wybrzeżu. Z Morondavy do Belo sur Mer droga jest znów piaszczysta, dlatego myślimy, by odcinek ten pokonać drogą morską (60 km wzdłuż wybrzeża) na żaglowcu czy pirogami, albo 100 km drogą lądową na pace ciężarówki lub dżipa. Z Belo sur Mer do Morombe znów wyboista, bita droga, z piaszczystymi odcinkami, a także przeprawy przez rzeki i słabo zamieszkałe tereny. Przejechanie tego odcinka na rowerze zależy od dobrej pogody i… optymistycznego nastawienia. Alternatywą jest znów jazda „na pace”, tym razem rejs wzdłuż wybrzeża nie jest zalecany z powodu wysokich fal. Z Morombe do Tulear mamy malowniczy odcinek wielkiej rafy koralowej z lagunami i osadami rybackimi.
Lepsza droga odchodzi od wybrzeża i powraca nad lagunę na 70 km przed Tulear, dlatego radzimy jednak spróbować cały ten nadmorski odcinek pokonać na rowerze, nawet gdy trzeba przepychać się plażą, a na cięższych przeszkodach pomagać sobie pirogami, żaglówkami, czy samochodami.

ETAP III
Tulear – Park Narodowy Ranomafana: 577 km na rowerze

Nawierzchnia drogi RN7 ma średnią jakość, choć jest jedną z głównych dróg na Madagaskarze, stąd też większe natężenie ruchu. Prowadzi przez parki narodowe i atrakcje turystyczne wybrzeża. Śpimy w hotelach albo kempingach na terenie parków narodowych. Odcinki dzienne będą krótsze, by mieć czas na zwiedzanie.

ETAP IV
Wschodnie wybrzeże i powrót do Antananarivo: 650 km na rowerze

Drogami bitymi i asfaltowymi wjedziemy do środka wyspy na wysokość 1400 m. Będziemy podróżować przez równomiernie zamieszkałe tereny, nocując w gminnych czy narodowych parkach na wybrzeżu Oceanu Indyjskiego.

Trasę przygotował Vitalis Tamašauskas.