Warunki uczestnictwa – Japonia 2023
BaltiCCycle (BC) nie jest komercyjnym przedsięwzięciem, organizatorzy są wolontariuszami, zebrane opłaty rejestracyjne mają pokryć koszty przygotowania i realizacji wyprawy. Każda trasa jest inna, nie sposób dopracować ją w każdym szczególe, zwłaszcza gdy robi się to na odległość. Dołączając do BC, stajesz się członkiem zespołu, liczymy na Twoją dobrą wolę i właściwe zrozumienie zasad oraz warunków uczestnictwa w naszej wyprawie. Twoja pomoc w rozwiązywaniu bieżących problemów będzie bardzo mile widziana.
Uwaga. 5. Wyprawa Olimpijska „z Rio de Janeiro do Tokio”, na odcinkach japońskich, odbędzie się na warunkach przedstawionych poniżej, jeśli na całą trasę zarejestruje się co najmniej 15 osób. Musimy to wiedzieć odpowiednio wcześnie (choćby po to, by rezerwować bilety promowe, noclegi, wynająć odpowiedni samochód itp.), dlatego koniec rejestracji wyznaczamy na 31 grudnia 2022, dokładnie na sześć miesiące przed rozpoczęciem wyprawy. Jeśli nie zbierze się wystarczająca grupa osób, warunki uczestnictwa mogą ulec zmianie. Będziemy cię informować o postępach w rejestracji.
Wyprawa do Japonii jest przeznaczona dla rowerzystów, którzy mają doświadczenie w podróżowaniu na długich i trudnych trasach, w surowych warunkach kempingowych. Decydowanie się na całą trasę jest prawdziwym wyzwaniem. Trzeba być przygotowany na przygody, trudne warunki pogodowe oraz na nieprzewidziane okoliczności na trasie. Wyprawa jest otwarta dla wszystkich, ale przed rejestracją powinieneś się zastanowić, czy jesteś w stanie (fizycznie i psychicznie) ją zakończyć i nie być ciężarem dla grupy.
Zasady organizacyjne. Staramy się dotrzymywać zasad, na jakich organizowane były poprzednie wyprawy BC.
- Dzienny dystans zwykle wynosi 80-90 km, ale w zależności od uwarunkowań trasy może przekroczyć 100 km.
- Dni odpoczynku (rest days) planowane są raz w tygodniu albo częściej, jeśli na trasie są ciekawe miejsca do zwiedzenia.
- Będziemy się starali organizować noclegi na oficjalnych kempingach, jeśli takie będą; jeśli nie, będziemy rozbijać się na dziko, o ile będzie to możliwe, lub zatrzymywać się w onsenach (gorące źródła). Z oczywistych względów wiele noclegów nie będzie zaaranżowanych z wyprzedzeniem i startując rano, nie zawsze będziesz wiedział, gdzie będziesz spał. Kierowca wyprawowego samochodu będzie znajdował noclegi na bieżąco i pomagał na nie trafić, zostawiając znaki, wysyłając wiadomości na telefon.
- Trasy GPS możesz ściągnąć z naszej strony. Drukowane mapy z zaznaczoną dzienną trasą oraz jej opisem będą udostępnione do druku z wyprzedzeniem. Każdego ranka na map meetingach odbywa się omówienie dziennej trasy.
- Z jednego miejsca noclegowego do drugiego możesz podróżować indywidualnie lub w grupkach. Jeśli jednak program przewiduje wspólne przedsięwzięcie, będziemy jechać jedną grupą w wyprawowych koszulkach i z innym emblematami rajdu.
- Samochód obsługujący wyprawę będzie nam towarzyszył na całej trasie. Ale musisz być przygotowany na przewóz całego swojego bagażu na rowerze nawet przez kilka dni – mogą zdarzyć się awarie auta i inne nieprzewidziane trudności. W opłatę za uczestnictwo wliczony jest przewóz Twojego bagażu – nie więcej niż 25 kg.
- W awaryjnych sytuacjach można zadzwonić po kierowcę, prosząc o podwiezienie tam, gdzie może być udzielona pomoc medyczna lub techniczna. Jeśli uczestnik dozna urazu, zachoruje lub z innych ważnych przyczyn nie będzie mógł jechać na rowerze, możemy zaoferować wiezienie roweru w samochodzie, a poszkodowanemu gwarantujemy miejsce w szoferce, ale nie więcej niż 2-3 dni.
- Planując trasę, staraliśmy się unikać dróg o dużym natężeniu ruchu samochodowego, ale nie zawsze było to możliwe. Trzeba być bardzo ostrożnym na zatłoczonych drogach. Większa część trasy będzie przebiegać utwardzonymi drogami, ale nie zabraknie też tych nieutwardzonych. Pamiętaj, że w Japonii obowiązuje lewostronny ruch na jezdni.
Przyjazd / Wyjazd. Koszty dojazdu i wyjazdu nie są wliczone w opłatę za uczestnictwo. Możesz się dołączyć i odłączyć w dowolnym miejscu na trasie, ale sposób, w jaki to zrobisz, musisz zaplanować samodzielnie. Z Polski LOT lata z Warszawy do Tokio, ale z Europy bezpośrednie loty proponują też Japan Airlines, British Airways, ANA (All Nippon Airways), Finnair. Na punkt startu, do Wakkanai, możesz dostać się z Tokio i Sapporo liniami ANA. Z Tokio na Hokkaido możesz też się dostać promem z Oma do Tomakomai, a dalej przesiąść się na inny środek transportu. Połączenia lotnicze, autobusowe i kolejowe na Hokkaido możesz prześledzić tutaj. Jeśli chcesz dołączyć na Honsiu, zajrzyj tutaj.
Możemy cię zabrać z miejsca dojazdu czy dowieść do miejsca wyjazdu wyprawowym samochodem, ale za dodatkową opłatą w promieniu ~50 km (w obydwie strony 100 km, licząc 5 euro za 10 km). Powinieneś nas o tym poinformować przynajmniej z dwudniowym wyprzedzeniem, z organizatorami będzie kontakt telefoniczny i mailowy. Znalezienie miejsc, w których będzie dogodnie się dołączyć i odłączyć nie powinno stanowić problemu, niemal na całej trasie jest transport publiczny pomiędzy wioskami i dużymi miastami, a lotniska krajowe są skomunikowane z międzynarodowymi.
Choć program wyprawy jest określony, mogą się zdarzyć przesunięcia w datach (plus/minus 2-3 dni) z powodu pogody czy innych nieprzewidzianych trudności. Planując swoją podróż, trzeba mieć to na uwadze.
Wizy. Obywatele polscy nie muszą mieć wizy, jeśli udają się do Japonii na mniej niż 90 dni. Paszport powinien być ważny przynajmniej rok od momentu startu. Przy przekraczaniu granicy możesz być poproszony o okazanie wystarczających środków finansowych na pobyt i biletu powrotnego.
Prom. Cieśninę Tsugaru pokonamy promem z Hakodate do Oma: bilet normalny 2970 ¥ (22 €),rower 1190 ¥ (9 €). Ceny biletów nie są uwzględnione w opłacie rejestracyjnej, za bilet będziesz płacił oddzielnie, w czasie rajdu. Będziemy załatwiać bilet dla grupy w trakcie wyprawy.
Wyżywienie. Powinniście mieć butlę gazową i palnik oraz menażki do przygotowywania dla siebie posiłków na kempingach oraz odpowiedni zapas napojów i jedzenia w ciągu dnia. Na trasie będą mniej zamieszkałe odcinki bez sklepów i knajp, wtedy zapewniamy transport zapasów w samochodzie. Jeśli na miejscu noclegowym nie będzie bieżącej wody pitnej, kierowca zapewnia baniak z wodą.
Szczepienia. Musisz mieć ze sobą certyfikat przyjęcia trzech dawek szczepionki na covid-19 (papierowy lub elektroniczny, a najlepiej w obu wersjach). Jeśli nie masz ważnego świadectwa szczepienia, wymagane jest zaświadczenie PCR z negatywnym wynikiem testu wykonanego w ciągu 72 godzin przed wyjazdem do Japonii. Zaleca się, aby ten certyfikat został przygotowany w formacie określonym przez japońskie Ministerstwo Zdrowia, Pracy i Opieki Społecznej. Nieprzedłożenie tego certyfikatu spowoduje, że wnioskodawca nie będzie mógł wjechać do Japonii. Format w języku angielskim jest dostępny na stronie japońskiego Ministerstwa Zdrowia, Pracy i Opieki Społecznej, musisz sam potwierdzić, czy laboratorium może przygotować go w języku angielskim czy nie. Przeczytaj o innych procedurach covidowych na stronie ambasady Japonii w Polsce: Information about Border Measure against COVID and Laboratories for PCR test.
Przy wjeździe do Japonii nie ma innych obowiązkowych szczepień, ale przy każdej dalekiej i długiej podróży zaleca się zaszczepić na: wirusowe zapalenie wątroby typu B (WZW B) i typu A (WZW A), błonicę, tężec, polio, dur brzuszny, japońskie zapalenie mózgu, krztusiec, kleszczowe zapalenie mózgu i przeciw wściekliźnie. Pamiętaj, żeby zabrać ze sobą międzynarodową (żółtą) książeczkę szczepień z potwierdzającymi wpisami. Szczepionki musisz przyjąć odpowiednio wcześnie, żeby działały w czasie podróży, zazwyczaj kilka tygodni przed wyjazdem (zapytaj lekarza).
Konieczne dokumenty i wyposażenie:
- rower przygotowany na długą wyprawę (wyposażony w sakwy, bagażnik, bezpieczne hamulce, oświetlenie, wygodne siodełko); szukasz porady – kliknij tutaj;
- dobra odzież na różne warunki pogodowe, dobre kremy zabezpieczające przed słońcem;
- podstawowy zestaw części zamiennych i narzędzi serwisowych do roweru (w samochodzie będzie ich więcej);
- podstawowe lekarstwa i środki opatrunkowe (w samochodzie będzie apteczka wyprawowa);
- środki przeciwko komarom i innym insektom, a także lekarstwa po ukąszeniach;
- ważny przynajmniej rok naprzód paszport ze wszystkimi wymaganymi wizami;
- INDYWIDUALNE UBEZPIECZENIE MEDYCZNE i na PODRÓŻ, nie przewidujemy ubezpieczenia grupowego;
- sprzęt biwakowy (namiot, śpiwór, mata, kuchenka, menażki, latarka itp.);
- pieniądze na własne wydatki, np. naprawę roweru, jedzenie, przejazdy, bilety do muzeów, na promy, i in.;
- telefon komórkowy;
- urządzenie z funkcją GPS.
Dzieci poniżej 18 lat. Osoby małoletnie mogą wziąć udział w wyprawie tylko pod opieką rodziców (przynajmniej jednego) albo dorosłego, który jest do tego upoważniony notarialnie i bierze całkowitą odpowiedzialność za podopiecznego.
Transport bagażu w czasie wyprawy. Osobisty niezbędny bagaż najlepiej przewozić na rowerze w sakwie. Przewóz bagażu samochodem wyprawowym jest ograniczony do 25 kg. Koszt transportu jest wliczony w opłatę za uczestnictwo. W nagłych sytuacjach (wypadek, transport na prom, czy nieprzewidziane okoliczności), trzeba być przygotowanym na wiezienie swojego bagażu na rowerze. Jeśli masz zamiar wieść wyprawowym samochodem bagaż dodatkowy (nie więcej jednak niż 40 kg wraz z bagażem wliczonym w opłatę), musisz to zgłosić w formularzu rejestracyjny i wnieść stosowną opłatę z wyprzedzeniem (2 euro za dzień). Organizatorzy i kierowca nie są odpowiedzialni za bezpieczeństwo bagażu. Musisz sam ubezpieczyć swój bagaż na okoliczność kradzieży i odpowiednio chronić. Ani organizatorzy, ani kierowca nie odpowiada za Twój bagaż.
Opłata za uczestnictwo. Wyprawa jest międzynarodowa, stawkę szacujemy więc w euro, ale opłatę można zrobić w złotych, przeliczając kwotę według średniego kursu NBP w dniu robienia przelewu a nie w dniu rejestracji.
Opłata za dzień jest zmienna, od 30 do 27 euro, zależy od tego, na ile dni się rejestrujesz, wspieramy długodystansowców. Za 30 pierwszych dni zapłacisz 30 euro za dzień, za pozostałe dni 27 euro za dzień.
Wpisz do tabelki w formularzu rejestracyjnym, ile dni planujesz uczestniczyć w wyprawie, uwzględnij ewentualne zniżki czy opłaty dodatkowe, a opłata wyliczona zostanie automatycznie. Chcąc odpowiedzialnie organizować wyprawę, prosimy nie czekać na ostatnią chwilę z rejestracją.
Jeśli rejestracja i połowa opłaty nie wpłyną przed 31 grudnia 2022, czyli na sześć miesięcy przed rozpoczęciem wyprawy, cała opłata za uczestnictwo automatycznie wzrasta o 10 %, a zniżki tracą ważność. Druga część opłaty musi wpłynąć przed 1 czerwca 2023, inaczej automatycznie wzrośnie o 10%.
Nie pobieramy opłaty od lokalnych rowerzystów, którzy dołączą do nas na nie dłużej niż trzy dni i będą wspierać organizacyjnie wyprawę. Poprosimy ich o pokrycie kosztów noclegów. Zaproponujemy im także „pakietu uczestnika wyprawowy” (koszulka, chorągiewka, naklejka).
Opłata za uczestnictwo zawiera:
- nocleg pod namiotem na oficjalnym kempingu lub „na dziko”, czy na prywatnej ziemi (wtedy zapewniamy wodę pitną z beczek, wywóz śmieci); a gdy rozstawienie namiotów jest niemożliwe, śpimy pod dachem, np. w hostelach czy onsenah;
- samochód podążający z wyprawą, wyposażony w apteczkę i podstawowy serwis rowerowy, w sytuacjach wyjątkowych można zadzwonić do kierowcy po pomoc;
- transport samochodem bagażu uczestnika do 25 kg;
- trasę w wersji GPS i PDF do wydruku z zaznaczonymi dziennymi trasami, miejscami wartymi zwiedzania i krótkim opisem, codzienną konsultację na temat trasy, programu, wyżywienia, noclegu;
- pakiet uczestnika wyprawy: koszulka (dla uczestniczących powyżej 20 dni), flaga, naklejka;
- niespodzianki przygotowane przez organizatorów i władze lokalne.
Zniżki. Zniżki będą honorowane pod warunkiem, że rejestracja i przynajmniej połowa opłaty za uczestnictwo wpłyną przed 31 grudnia 2022. Zniżki nie dublują się, musisz wybrać jedną z nich.
- 10 % – uczniowie i studenci (nie więcej niż 26 lat), rodziny (trzy i więcej osób) oraz weterani BC, czyli ci, którzy uczestniczyli w poprzednich wyprawach BC (krótkie CROTO-wyprawy nie wliczają się) sto dni i więcej. Uczestnik, który przekroczy granicę setnego dnia w ciągu wyprawy, będzie miał naliczaną zniżkę od tego dnia.
- Zniżka specjalna – negocjowana indywidualnie dla uczestników, którzy znajdą sponsorów albo wesprą organizatorów w inny sposób przed lub w trakcie wyprawy (przygotowanie opisów dziennych odcinków, znalezienie noclegów, pomoc medyczna, serwisowanie rowerów itp.).
Opłaty za usługi dodatkowe (opcjonalnie):
– zaznaczone w formularzu rejestracyjnym:
- przewóz osobistego nadbagażu (dodatkowy worek do 15 kg, jeden bagaż do 25 kg jest wliczony w opłatę rejestracyjną) – 2 euro za dzień,
- koszulka z logo wyprawy (za darmo jest dla uczestników jadących ponad 20 dni) – 20 euro;
– zgłoszone w czasie wyprawy:
- możliwość podwiezienia samochodem na miejsce dołączenia/odłączenia do/z wyprawy w promieniu ~50 km, czyli razem 100 km (5 euro za 10 km).
Zasady rezygnacji z udziału. Uiszczona opłata za uczestnictwo jest zwracana w wysokości uzależnionej od daty wpłynięcia rezygnacji. Jeśli zrezygnujesz przed rozpoczęciem rajdu, należy o tym powiadomić organizatora, wysyłając list na bc2023@bicycle.pl lub dzwoniąc na numer 604 255 722. Jeśli w czasie trwania rajdu, trzeba to zgłosić liderowi wyprawy i otrzymać od niego potwierdzenie odbioru. Po dacie rezygnacji składka członkowska za podróż przekraczającą 30 dni jest zwracana w całości, a za pierwsze 30 dni w następujący sposób:
- do 60 dni przed rozpoczęciem – 100%;
- od 10 do 60 dni przed rozpoczęciem – 70%;
- mniej niż 10 dni przed rozpoczęciem – brak zwrotu, aczkolwiek 70% może być zdeponowana na koncie uczestnika w przyszłorocznej wyprawie; jeśli w niej nie weźmie udziału, pieniędzmi przechodzą do dyspozycji organizatora;
- po 20 dniach podróżowania – 80% nie wykorzystanej opłaty (za pierwsze 20 dni nie ma refundacji);
- zwrot pieniędzy w przypadku rezygnacji nastąpi w ciągu 30 dni po zakończeniu wyprawy;
- w przypadku usunięcia uczestnika z powodu złamania przez niego zasad wyprawy, nie ma zwrotu pieniędzy;
- jeśli miejsce noclegowe, które zapewniają organizatorzy zdecydujesz się zamienić na inne, sam ponosisz związane z tym koszty; nie oddajemy pieniędzy za to, że nie skorzystałeś z jakiegoś powodu ze zorganizowanego noclegu;
- jeśli z jakichś powodów odłączysz się od grupy na dzień lub dłużej, nie oddajemy pieniędzy za ten czas.
Organizatorzy:
- Stowarzyszenie Podróżników CROTOS, +48 604 255 772, bc2023@bicycle.pl, Maryla Zielińska;
- Litewska Fundacja Great Millennium Peace Ride, +370 68 659 375, bc2022@bicyce.lt, Sigitas Kučas.
Patronat honorowy: Polski Komitet Olimpijski.