Wielka Brytania

Trasa przygotowana przez Boba Lainga.

opis poszczególnych atrakcji trasy

piątek 27/7

Croeso i Gymru – witamy w Walii! Trasa przez Walię z Holyhead do Cardiff  wiedzie przez Lôn Las Cymru, część National Cycle Network (NCN). Jest to NCN Route 8, która wytyczona została przez niezwykle malownicze krajobrazy, morskie i górskie (Snowdonia), przez oddalone wzgórza Mid Wales, w dół do doliny Wye, przez Brecon Beacons i dalej w dół do doliny Taff, aż do Cardiff. Trasa wiedzie przez ciche i malownicze drogi, pozbawione ruchu samochodowego. Liczy sobie 400 km – mamy je zamiar pokonać w 6 dni.

Grupa płynąca promem z Dublina dociera do Holyhead popołudniu, ok. 18.

Nocleg: kemping ok. 3 mile na pd.-zach. od Holyhead: Blackthorn Farm, Penrhos Feilw, Holyhead, Anglesey, North Wales, LL65 2LT. Tel; +44 (0) 1407 765262.
Aby znaleźć kemping, trzeba z dworca kolejowego czy od portu promowego skierować się na prawo od wyjścia, przejść przez krótki most. Skręcić w lewo na końcu mostu i skierować się do drugiego wyjścia na rondzie. Jedź drogą A55 do końca i skieruj się do pierwszego wyjścia na rondzie. Za rondem, skręć od razu w prawo pomiędzy budynkami Angel i Foresters Arms na Porthdafarch Road. Jedź do końca tej drogi (ok. ¾ mili) i skręć w prawo. Jedź wietrzną drogą ok. pół mili, aż zobaczysz stary kościół po prawej – Blackthorn Farm jest zaraz na przeciwko.

sobota 28/7

Holyhead – Menai Bridge – Caernarfon
ok. 38 mil

Pierwszy dzień w Walii to trasa przecinająca łagodny krajobraz Anglesey i cieśninę Menai Strait słynnym wiszącym mostem, biegnie dalej wzdłuż linii kolejowej do Caernarfon, miejscowości ze wspaniałym zamkiem.

Nocleg: Riverside Camping, Seiont Nurseries, Pontrug, Caernarfon, Gwynedd, L55 2BB.
Jeśli jedziesz na kemping prosto ze ścieżki rowerowej, na rondzie A487 za Y Felinheli jedź prosto mniejszą drogą, a nie A487. Jedź nią ok. mili, po czym prosto na rondzie przez B4366 Bethel Road (Ffordd Bethel). Jedź prosto kolejną milę do A4086 Llanberis Road i skręć w prawo (w kierunku  Caernarfon). Szukaj znaków Riverside Camping i wejścia po lewej stronie drogi.
Jeśli jedziesz z Caernarfon, kieruj się A4086 wkierunku Llanberis ok. 1,5 mili. Szukaj znaków Riverside Camping i bramy po prawej stronie drogi. Jedź drogą w dół do parkingu dla gości, skąd dostanmiesz się do recepcji, by się zameldować. Sat nav postcode :- LL55 2BB. Więcej informacji znajdziesz na mapie, albo pod telefonem 01286 678 781.
Najbliższa stacja kolejowa to Bangor (9 mil), osiągalna na taxi lub regularnym połączeniem autobusowym – z Bangor do Caernarfon albo z Caernarfon do Llanberis. O rozkład jazdy należy poprosić. Jeśli poprosisz, kierowca autobusu zatrzyma się przy wejściu na kemping.

niedziela 29/7

Caernarfon – Portmadog – Portmeirion – Harlech
ok. 40 mil

Na trasie była linia kolejowa równoległa do Welsh Highland Railway, Slate Works & Museum, Portmadog i Festiniog Railway. Przecinamy Cob, kierując się do fantazyjnych włoskich krajobrazów wioski Portmeirion, następnie do Harlech z kolejnych wspaniałym zamkiem.

poniedziałek 30/7

Harlech – Barmouth – Dolgellau – Machynlleth
ok. 35 mil

Jedziemy wzdłuż wybrzeża do kurortu Barmouth, następnie wzdłuż starej linii kolejowej tworzącej zachwycający odcinek od Mawddach Estuary w kierunku Dolgellau. Po drodze (wzniesienie 180 m) mamy do zwiedzenia stare kopalnie, czyli Centre for Alternative Technology, z interaktywną ekspozycją na temat różnych źródeł energii i środków transportu oraz wykorzystania ekologicznych rozwiązań w tych dziedzinach. W Machynlleth do zobaczenia wieża zegarowa i muzeum sztuki współczesnej.

wtorek 31/7

Machynlleth – Llanidloes – Rhayader – Newbridge-on-Wye
ok. 53 mil

Najwyższe wzniesienie na trasie – 509 m – prowadzącej wietrznymi górskimi drogami, przez las Hafren, do malowniczego targowego maisteczka Llanidloes. Kilka małych wzniesień czeka przed Llangurig, trasa meandrami prowadzi dalej wzdłuż rzeki Wye do Rhayader i Newbridge-on-Wye. Można zwiedzić Llandrindod Wells i narodowe muzeum rowerów (National Cycle Museum).

środa 1/8

Llandrindod Wells – Builth Wells – Glasbury – Hay-on-Wye – Brecon
ok. 36 mil (plus extra 8 mil, jeśli jechać przez Hay-on-Wye)

Do Builth Wells jedziemy wzdłuż starej linii kolejowej i rzeki Wye, po drodze widoki na Black Mountains i mekka bibliofilów, czyli Hay-on-Wye. Po drodze do Talgarth wiele pagórków z malowniczymi widokami na Brecon.

czwartek 2/8

Brecon – Merthyr Tydfil – Cardiff
ok. 50 mil

Trasa Taff z Brecon do Cardiff na początku wiedzie wzdłuż kanału, po czym cichymi drogami, kolejną byłą linią kolejową, stopniowo wznosząc się ponad Talybont Reservoir, skąd roztaczją się wspanaiłe widoki. Droga malowniczo wiedzie dalej przez wiadukt Cefn Coed do zamku Merthyr i Cyfarthfa. Ostatnia jej część z Merthyr przecina jedną z najbardziej  historycznych i jednocześnie zindustrializowanych części południowej Walii, z Pennydarren Tramway wytyczonym w 1804 przez parowóz Trevithicka. Drogami bez ruchu samochodowego wzdłuż meandrującej rzeki Taff dojedziemy do Pontypridd, jeszcze starszej linii kolejowej, i do bajkowego zamku Coch (Red Castle) w Tongwynlais. Trasa Taff prowadzi do Cardiff przez katedrę Llandaff  i stadiom milenijny, kończąc się na Celtic Ring.

piątek 3/8

Rest day, zwiedzanie Cardiff.

Stolica Walii, miasto notowane na liście 10 najważniejszych miast w Europie. Kultura, teatry, muzea, stadion milenijny, 149 pubów, 73 restauracje i – oczywiście – zamek! Wiele do zobaczenia i zrobienia.

sobota 4/8

Cardiff – Newport – Chepstow
ok. 42 mil

Trasa skręca na NCN Route 4 i prowadzi nią do Londynu. Pierwszą atrakcją jest na niej most Newport Transporter, niezwykła konstrukcja, siedem tego typu jest tylko na świecie. W Chepstow – kolejny zamek.

niedziela 5/8

Chepstow – Bristol – Bath
ok. 48 mil

Przez most Severn wjeżdżamy do Anglii. Z Bristolu do Bath jedziemy ścieżką Railway, pierwszą zbudowaną przez Sustrans (SUStainable TRANSport), koordynatora także National Cycle Network (NCN). Bath to miasto z listy światowego dziedzictwa ze wspaniałą architekturą rzymską.

poniedziałek 6/8

Bath – Devizes – Stonehenge
ok. 33 mil

Kanał Kennet & Avon z jego 29 śluzami to atrakcja odcinka do Devizes. Następna atrakcja dnia to prehistoryczne Stonehenge, krąg ogromnych kamieni, kolejne miejsce z listy światowego dziedzictwa.

wtorek 7/8

Stonehenge – Reading
ok. 64 mil

środa 8/8

Reading – Eton & Windsor – Surbiton (London)

1. 35 mil

Zamek Windsor to najstarszy, największy zamieszkały zamek na świecie, oficjalna rezydencja Jej Wysokości Królowej.

czwartek 9/8

Surbiton – Tower Bridge – Blackheath
ok. 28 mil

Rzeka Tamiza oferuje ścieżkę na wielu odcinkach pozbawioną ruchu samochodowego. Wiedzie przez Hampton Court, ulubiony pałac Henryka VIII, budyki parlametu, Big Ben i Tower Bridge.

Nocleg: Blackheath Rugby Camping, Well Hall, Kidbrooke Lane, South-east London, SE9 6TE. Miejsce to oferuje miejsca kempingowe w czasie Igrzysk Olimpijskich i Paraolimpiady. Usytuowane jest w pd.-wsch. Londynie, nie daleko od kilku obiektów olimpijskich, wszystkie dostępne środkami transportu publicznego. Wyposażone jest w gorące prysznice, WC, pralnię, bar z daniami na gorąco i napojami, wielkim ekranem, na którym można oglądać transmisje z Igrzysk i grillem.

piątek-niedziela 10-12/8

Rest days – zwiedzanie Londynu i powrót do domu.

UWAGA:

wszystkie dystanse podane są w milach, bo taka jednostka miary obowiązuje w Wielkiej Brytanii, oczywiście są to BC mile, czyli może ich być więcej lub mniej.