Warunki uczestnictwa

BaltiCCycle (BC) nie jest komercyjnym przedsięwzięciem, organizatorzy są wolontariuszami, zebrane opłaty rejestracyjne mają pokryć koszty przygotowania i realizacji wyprawy. Dołączając do BC, stajesz się członkiem zespołu, liczymy na Twoją dobrą wolę i właściwe zrozumienie zasad oraz warunków uczestnictwa w naszej wyprawie. Twoja pomoc w rozwiązywaniu bieżących problemów będzie bardzo mile widziana.

Wyprawa BC 2013 „Bajkalska pętla” przeznaczona jest dla doświadczonych podróżników. Większość trasy poprowadzona jest drogami utwardzonymi, ale o bardzo różnej jakości, dlatego rekomendujemy szerokie opony. Noclegi w większości będą na kempingach, czasami jednak na dziko, gdy inaczej się nie da. Trzeba być przygotowany na przygody, nagłe zmiany pogody, komary (zaopatrz się w środki odstraszający komary czy moskitierę) i inne nieprzewidziane przeszkody na drodze. Wyprawa jest otwarta dla wszystkich, ale przed rejestracją powinieneś się zastanowić, czy jesteś w stanie (fizycznie i psychicznie) ją skończyć i nie być ciężarem dla grupy.

Uczestnikami BC są ludzie z różnych krajów i kontynentów. Dobrze będzie jeśli zaznaczycie swą narodową przynależność, wioząc na przykład na rowerze flagę swego kraju czy miasta, tak by mieszkańcy „nadbajkala” mogli nas identyfikować jak międzynarodową przyjazną grupę rowerzystów.

Zasady organizacyjne. Dotrzymujemy zasad, na jakich organizowane były poprzednie wyprawy BC.

  • Dzienny dystans zwykle nie przekracza 80 km, ale w wyjątkowych okolicznościach może mieć ponad 100 km. Ze względy na górzysty teren i liczne ciekawe miejsca do zobaczenia, do których czasem trzeba będzie zjechać z trasy, skracany będzie czasem do 60 km.
  • Dni odpoczynku (rest days) planowane są raz w tygodniu, mogą jednak zdarzać się częściej, następować dzień po dniu, gdy na trasie są ciekawe miejsca do zwiedzenia.
  • Będziemy spać na kempingach (o ile takie będą), czasami na dziko, czasami w innych dostępnych miejscach. Nie wszystkie noclegi będą określone z wyprzedzeniem, w ich znajdowaniu na bieżąco będzie nas wspomagał kierowca bagażowego samochodu.
  • Kserokopie mapy z zaznaczoną dzienną trasą do przejechania będą rozdawane każdego ranka na map meetingach, podczas których odbywa się omówienie trasy.
  • Z jednego miejsca noclegowego do drugiego możesz podróżować indywidualnie lub w grupkach. Jeśli jednak program przewiduje wspólne przedsięwzięcie, będziemy jechać jedną grupą w wyprawowych koszulkach i z innym emblematami rajdu.
  • Samochód obsługujący wyprawę będzie nam towarzyszył podczas całej trasy. Mogą się zdarzyć nieprzewidziane sytuacje, dlatego trzeba być przygotowanym na to, by wieść swój bagaż na rowerze.
  • W wyjątkowych sytuacjach możecie zadzwonić po kierowcę, prosząc o podwiezienie tam, gdzie może być udzielona pomoc medyczna lub techniczna. Jeśli uczestnik dozna urazu, zachoruje lub z innych przyczyn nie będzie mógł jechać na rowerze dłużej niż dzień-dwa, możemy mu zaoferować wiezienie roweru w samochodzie, czy miejsce w szoferce.
  • Planując trasę, staraliśmy się unikać dróg o dużym natężeniu ruchu samochodowego, ale nie zawsze było to możliwe. Trzeba zachować dużą ostrożność na zatłoczonych drogach. Większość trasy będzie wiodła drogami o nawierzchni asfaltowej, ale o różnej jakości.

Przyjazd / Wyjazd. Możesz dołączyć do wyprawy i zakończyć ją w dowolnym punkcie trasy, ale najdogodniej w przypadku „Bajkalskiej pętli” jest jechać na całość. Koszty dojazdu i wyjazdu nie są wliczone w opłatę za uczestnictwo. Sposób dołączenia i odłączenia się od grupy musisz zaplanować samodzielnie. Możemy cię zabrać z miejsca dojazdu czy dowieść do miejsca wyjazdu wyprawowym samochodem, ale za dodatkową opłatą i tylko w promieniu do 50 km (3 euro za 10 km). Powinieneś nas o tym poinformować przynajmniej z dwudniowym wyprzedzeniem. Przez cały czas z organizatorami będzie kontakt telefoniczny i mailowy. Choć program wyprawy jest określony, mogą się zdarzyć przesunięcia w datach (plus/minus jeden – dwa dni) z powodu nieprzewidzianych trudności. Planując swoją podróż, trzeba mieć to na uwadze.

Najlepsze połączenia z Polski ma Aerofłot (przesiadka w Moskwie) i AirBerlin (przesiadki w Berlinie i Moskwie), można też jechać koleją transsyberyjską, ale trzeba pamiętać, że na to trzeba mieć czas, a wiza turystyczna ważna jest 30 dni.

Wizy. Każdy sam załatwia wizę turystyczną do Rosji. Jeśli potrzebujesz pomocy, możemy ci – po zarejestrowaniu się – przygotować list polecający lub w inny sposób wesprzeć w zdobyciu wizy.

Promy / pociągi / łodzie. Będziemy korzystać z przepraw promowych i z pociągu. Ceny biletów nie są uwzględnione w opłacie za uczestnictwo, trzeba za to będzie płacić osobno, na miejscu, na przykład bilet na prom z wyspy Olchon do Ust Barguzin kosztuje 44 Euro.

Wyżywienie. To prywatna sprawa każdego z Was. Powinniście mieć butle/kuchenki gazowe do przygotowywania dla siebie posiłków na kempingach oraz odpowiedni zapas napojów i jedzenia w ciągu dnia. Jeśli na miejscu noclegowym nie będzie bieżącej wody pitnej, zapewniamy beczki z wodą.

Szczepienia. Zawsze lepiej być zaszczepionym na kleszcze a nawet wściekliznę, żółtaczkę typu B (WZWB), żółtaczkę pokarmową typu A (WZWA), dur brzuszny (czyli tyfus) oraz tężec z dyfterytem.

Konieczne dokumenty i wyposażenie:

  • rower przygotowany na długą wyprawę (wyposażony w sakwy czy bagażnik, bezpieczne hamulce, oświetlenie); szukasz porady – kliknij tutaj;
  • podstawowy zestaw części zamiennych i narzędzi serwisowych do roweru (w samochodzie będzie ich więcej);
  • dobra odzież przeciwdeszczowa, a także chroniąca przed słońcem;
  • ważny paszport (co najmniej 6 miesięcy przy wjeździe do Rosji);
  • INDYWIDUALNE UBEZPIECZENIE MEDYCZNE, nie przewidujemy ubezpieczenia grupowego;
  • sprzęt biwakowy (namiot, śpiwór, kuchenka, latarka itp.);
  • podstawowe lekarstwa i środki opatrunkowe oraz antykomarowe (w samochodzie będzie apteczka wyprawowa);
  • pieniądze na własne wydatki, np. naprawę roweru, jedzenie, przejazdy promami, statkami, autobusami, bilety do muzeów i inne wydatki;
  • telefon komórkowy.

Dzieci poniżej 18 lat. Osoby takie mogą wziąć udział w wyprawie tylko pod opieką rodziców (przynajmniej jednego) albo dorosłego, który jest do tego upoważniony notarialnie i bierze całkowitą odpowiedzialność za małoletniego.

Transport bagażu. Osobisty niezbędny bagaż najlepiej przewozić na rowerze w sakwie. Przewóz bagażu samochodem wyprawowym jest ograniczony do 20 kg, powinien się zmieścić do standardowego worka ochronnego, który otrzymacie. Jeśli Twój bagaż nie zmieści się do worka, sam musisz go zabezpieczyć na wypadek uszkodzenia w czasie transportu. Koszt transportu jest wliczony w opłatę za uczestnictwo. W nagłych sytuacjach (wypadek czy inne nieprzewidziane okoliczności), trzeba być przygotowanym na wiezienie swojego bagażu na rowerze.

Jeśli masz zamiar wieść wyprawowym samochodem bagaż dodatkowy, musisz to zgłosić w formularzu rejestracyjny i wnieść stosowną opłatę z wyprzedzeniem (2 euro za dzień).

Organizatorzy i kierowca nie są odpowiedzialni za bezpieczeństwo bagażu. Musisz sam ubezpieczyć swój bagaż na okoliczność kradzieży i odpowiednio chronić.

Opłata za uczestnictwo. Wyprawa jest międzynarodowa, stawkę szacujemy więc w euro, ale opłatę można zrobić w złotych, przeliczając kwotę według uśrednionego kursu NBP w dniu robienia przelewu a nie w dniu rejestracji.

Opłata członkowska za udział w wyprawie BC 2013 „Bajkalska pętla” wynosi 17 euro za dzień. Wpisz do tabelki w formularzu rejestracyjnym, ile dni planujesz uczestniczyć w wyprawie, uwzględnij ewentualne zniżki czy opłaty dodatkowe, a opłata wyliczona zostanie automatycznie.

Jeśli całość opłaty nie wpłynie na pięć dni przed Twoim startem w wyprawie, opłata wzrasta o 10 %.

Nie będziemy pobierać opłaty od lokalnych rowerzystów, którzy dołączą do nas na trasie na jeden – trzy dni i będą wspierać organizacyjnie wyprawę. Poprosimy ich tylko o pokrycie kosztów noclegów. Zaproponujemy im także „pakietu uczestnika wyprawowy” (koszulka, chorągiewka, naklejka).

Opłata za uczestnictwo zawiera:

  • nocleg pod namiotem na kampingu z podstawowymi wygodami (sławojka, woda pitna, kosz na śmieci), a gdy jest to niemożliwe – „na dziko”; gdy rozstawienie namiotów jest niemożliwe, śpimy pod dachem – np. w obiektach sportowych, oświatowych itp.;
  • samochód podążający z wyprawą, wyposażony w apteczkę i podstawowy serwis rowerowy, w sytuacjach wyjątkowych można zadzwonić do kierowcy po pomoc;
  • transport bagażu do 20 kg;
  • czarno-białe kopie kserograficzne map z zaznaczonymi dziennymi trasami, miejscami wartymi zwiedzania i krótkim opisem;
  • „pakiet uczestnika wyprawy”: koszulka, flaga, naklejka;
  • codzienną konsultację na temat trasy, programu, wyżywienia, noclegu;
  • niespodzianki przygotowane przez organizatorów i władze lokalne.

Zniżki:

  • 10 % – uczniowie i studenci (nie więcej niż 26 lat), rodziny (trzy i więcej osób).
  • 15 % – weterani BC, czyli ci, którzy uczestniczyli w poprzednich wyprawach BC 2003-20012 (krótkie CROTO-wyprawy nie wliczają się) sto dni i więcej. Uczestnik, który przekroczy granicę setnego dnia w trakcie wyprawy, będzie miał naliczaną zniżkę od tego dnia.
  • 100 % – uczestnicy, którzy całkowicie przygotują część lub całość trasy, jadą na tym odcinku bezpłatnie. Nie jest od nich również pobierana opłata za uczestnictwo w równym wymiarze dziennym do opracowanego, jeśli zdecydują się jechać na innym odcinku BC.
  • Zniżkę specjalną – negocjowaną indywidualnie, dla uczestników, którzy znajdą sponsorów albo wesprą organizatorów w inny sposób przed lub w trakcie wyprawy.
  • Zniżki nie dublują się, musisz wybrać jedną z nich.
  • Zniżki będą honorowane pod warunkiem, że rejestracja i przynajmniej połowa opłaty za uczestnictwo wpłyną przed 1 czerwca 2013.

Opłaty za usługi dodatkowe (opcjonalnie):

– zaznaczone w formularzu rejestracyjnym:

  • przewóz osobistego nadbagażu (transport jednego bagażu do 20 kg jest wliczony w opłatę rejestracyjną) – 2 euro za dzień za dodatkowy worek do 20 kg,
  • dodatkowa koszulka z logo wyprawy – 10 euro,

– zgłoszone w czasie wyprawy:

  • części rowerowe (ceny sklepowe),
  • możliwość podwiezienia samochodem na miejsce dołączenia/odłączenia do/z wyprawy w promieniu do 50 km (3 euro za 10 km).

Zasady rezygnacji z udziału. Uiszczona opłata za uczestnictwo jest zwracana w wysokości uzależnionej od daty wpłynięcia rezygnacji (przed rozpoczęciem rajdu, należy o tym powiadomić organizatora, wysyłając list na bc2013@bicycle.pl ; w czasie trwania rajdu trzeba ją zgłosić liderowi wyprawy). Pieniądze zostaną zwrócone według poniższych zasad:

  • do 30 dni przed rozpoczęciem – 100%;
  • od 10 do 30 dni przed rozpoczęciem – 70%;
  • mniej niż 10 dni przed rozpoczęciem – brak zwrotu, aczkolwiek 50% może być zdeponowana na koncie uczestnika w przyszłorocznej wyprawie; jeśli w niej nie weźmie udziału, pieniędzmi przechodzą do dyspozycji organizatora;
  • zwrot pieniędzy w przypadku rezygnacji nastąpi w ciągu 30 dni po zakończeniu wyprawy;
  • w przypadku usunięcia uczestnika z powodu złamania przez niego zasad wyprawy, nie ma zwrotu pieniędzy;
  • jeśli miejsce noclegowe, które zapewniają organizatorzy zdecydujesz się zamienić na inne, sam ponosisz związane z tym koszty; nie oddajemy pieniędzy za to, że nie skorzystałeś z jakiegoś powodu ze zorganizowanego noclegu;
  • jeśli z jakichś powodów odłączysz się od grupy na dzień lub dłużej, nie oddajemy pieniędzy za ten czas.

 Organizatorzy:

  • Stowarzyszenie Podróżników CROTOS,
  • Litewska Fundacja GMPR (Great Millennium Peace Ride).
  • Koordynator wyprawy Edvinas Kudrevičius.

Dodatkowe informacje. Zarejestrowani uczestnicy będą otrzymywać uaktualnione informacje o wyprawie. Możesz kontaktować się z organizatorami, dzwoniąc lub pisząc: +48 663 266 553, bc2013@bicycle.pl (Maryla Zielińska) albo +37068659375, bc2013@bicyce.lt (Sigitas Kučas).