BC 2023 – 5. i 6. odcinek 5. Wyprawy Olimpijskiej

Polskiego Komitetu Olimpijskiego

Japonia: Hokkaido i Honsiu

1 lipca – 20 sierpnia 2023

W wyprawie wzięły udział 23 osoby: 15 z Litwy, 5 z Polski, 3 z Japonii. Całość przejechało 6 uczestników!

trasa dzień po dniu | mapy: Hokkaido, Honsiu | warunki uczestnictwa

Pandemia COVID-19 przerwała 5. Wyprawę Olimpijską 7 kwietnia 2020 roku na granicy Brazylii i Argentyny, zrealizowaliśmy tylko pierwszy odcinek trasy z Rio do wodospadów Iguazú. Z tego samego powodu nie udało nam się reaktywować wyprawy w 2021 roku, choć wyznaczaliśmy start dwukrotnie – 27 marca i 14 listopada. Postanowiliśmy więc rozłożyć kolejne odcinki w 2022 roku. Udało nam się przejechać odcinki 2 i 3 – od wodospadów Iguazú do Santiago de Chile. Japonia otworzyła granice dopiero 11 października 2022. Nie jesteśmy już ograniczeni datami Olimpiady, dlatego start przenieśliśmy na 1 lipca – to najlepszy miesiąc na podróżowanie po Hokkaido. Wydłużyliśmy też trasę o kilka dni, skracając poszczególne odcinki, by mieć więcej czasu na zwiedzanie i relaks.

W 2012 roku jechaliśmy na Olimpiadę do Londynu przez Japonię do Tokio, tyle że z południa. Tym razem zmierzamy do stolicy z najdalej na północ oddalonego miasta Japonii – Wakkanai. Hokkaido nazywana jest rajem dla rowerzystów: pofałdowane zielone tereny, gospodarstwa rolne, meandrowe wybrzeże, nieskażone cywilizacją obszary parków narodowych z tajemniczymi jeziorami, wulkanami i gorącymi źródłami (onseny). Na początek skierujemy się do najbardziej na wschód wysuniętego miasta Japonii – Nemuro. Jadąc przez przełęcz Shiretoko i przylądek Nosapu, będziemy mieli możliwość popatrzeć na południowe Kuryle – północne terytorium Japonii okupowane przez Rosję. Dalej nasza trasa przecina wyspę na zachód i dociera do miasta gospodarza olimpiady zimowej w 1972 roku – Sapporo. Z Hokkaido żegnamy się w urokliwym porcie Hakodate, gdzie wsiadamy na prom i płyniemy przez cieśninę Tsugaru na największą wyspę Japonii – Honsiu.
Trasa na Honsiu w większości pokrywa się z rekomendacjami Japan Cycling Navigator. Jedziemy na południe przez malowniczy region Tohoku do rejonu tokijskiego. 11 marca 2011 roku w wyniku trzęsienia ziemi i tsunami doszło do awarii w elektrowni atomowej w Fukushimie, której skutki zapewne będziemy oglądać. Zatrzymamy się w Nikko, by zwiedzać shintoistyczne i buddyjskie świątynie znajdujące się na liście UNESCO. Kończymy wyprawę w Tokio, gdzie będziemy szukać śladów Olimpiady 2020.

Obiekty światowego dziedzictwa kulturowego UNESCO na trasie – tutaj.