Karakorum – warunki uczestnictwa
BaltiCCycle (BC) nie jest komercyjnym przedsięwzięciem, organizatorzy są wolontariuszami, zebrane opłaty rejestracyjne mają pokryć koszty przygotowania i realizacji wyprawy. Dołączając do BC, stajesz się członkiem zespołu, liczymy na Twoją dobrą wolę i właściwe zrozumienie zasad oraz warunków uczestnictwa w wyprawie. Twoja pomoc w rozwiązywaniu bieżących problemów będzie bardzo mile widziana.
Wyprawa „Szosa Karakorumska – na dachu świata” nie dojdzie do skutku na poniższych zasadach albo zostanie anulowana, jeśli na trzy miesiące przed rozpoczęciem (do 28 kwietnia 2025) nie zarejestruje się na całą trasę przynajmniej 10 osób. Tyle potrzebujemy, by odpowiedzialnie rezerwować samochód wyprawowy, noclegi, starać się o pozwolenia i wizy. O postępach w rejestracji będzie informować mailowo.
Wyprawa przeznaczona jest dla rowerzystów mających doświadczenie w dalekich podróżach, przyzwyczajonych do trudnych warunków na drodze i w miejscu noclegowym, przygotowanych do pokonywania na długich odcinkach terenów niezamieszkanych, bez dostępu do pożywienia, wody i schronienia. Uczestnicy napotkają nie raz strome podjazdy i zjazdy na dużych wysokościach, co może prowadzić do zmęczenia i choroby wysokościowej. Nawierzchnia dróg wzdłuż Szosy Karakorumskiej jest bardzo zróżnicowana, od dobrze utwardzonych odcinków po obszary szutrowe, wyboiste i zaśmiecone. W niektórych regionach droga może być uszkodzona przez skalne osuwiska lub powódź. Pogoda w górach jest nieprzewidywalna, mogą wystąpić silne wiatry, niskie temperatury, nagłe opady. Chociaż Szosa Karakorumska jest ważnym szlakiem handlowym między Pakistanem a Chinami, ruch samochodowy nie musi być uciążliwy, niemniej wąskich, krętych drogach trzeba uważać na ciężarówki, tiry, autobusy. Przejechanie całej trasy rowerem jest wyzwaniem. Przygotuj się na przygodę, ekstremalne warunki pogodowe i nieoczekiwane przeszkody. Rajd jest otwarty dla wszystkich, ale przed rejestracją powinieneś się zastanowić, czy jesteś w stanie (fizycznie i psychicznie) go zakończyć i nie być ciężarem dla grupy.
Uczestnikami BC są ludzie z różnych krajów. Dobrze będzie, jeśli zaznaczycie narodową przynależność, wioząc na rowerze flagę swego kraju czy miasta, a także UE, tak by ci, których spotykamy na drodze mogli nas identyfikować jak międzynarodową przyjazną grupę rowerzystów.
Uwaga. Odcinek od granicy pakistańsko-chińskiej do Tashkurganu oficjalnie nie jest udostępniony dla ruchu rowerowego, należy go pokonać autobusem. Niemniej będziemy ubiegać się o pozwolenie, liczymy na szczęście.
Zasady organizacyjne. Staramy się dotrzymywać zasad, na jakich organizowane były poprzednie wyprawy BC, ale każda trasa jest inna i trudno jest przewidzieć wszystko w szczegółach.
- Dzienny dystans wynosi średnio 57 km, krótszy niż to zazwyczaj bywa, a to ze względu na charakterystykę trasy – zarówno jej trudność, jak i piękno natury – i zaplanowany został tak, aby łączna różnica wysokości terenu nie przekroczyła 2000 m.
- Dni odpoczynku (rest day) planowane są raz w tygodniu albo częściej (nawet dzień po dniu), jeśli są ciekawe miejsca do zwiedzenia.
- W 13-15 dniach wyprawy planowany jest wypad samochodowo-pieszy do bazy wspinaczy na Nanga Parbat
- Trasa przebiega przez tereny słabo zaludnione, dlatego często będziemy biwakować na dziko. W miastach i wsiach, o ile będzie to możliwe, skorzystamy z kempingów czy hosteli. Wielu noclegów nie da się zaaranżować z wyprzedzeniem, nie zawsze na porannym map meetingu będzie wiadomo, gdzie będziemy spać. Kierowca naszego samochodu będzie szukał miejsc do spania i pomoże nam je znaleźć, zostawiając znaki na drodze i w miarę dostępności sieci, informował telefonicznie.
- Samochód obsługujący wyprawę będzie nam towarzyszył na całej trasie. W opłatę za uczestnictwo wliczony jest przewóz nie więcej niż 25 kg bagażu – to mogą być 2-3 poręczne do ładowania sakwy, torby czy plecak, dobrze jeśli podpisane przez właściciela. Mimo zapewnionego transportu bagażu, trzeba być przygotowanym na wiezienie na rowerze wszystkich czy niezbędnych rzeczy nawet kilka dni (w przypadku awarii samochodu lub innych nieoczekiwanych okoliczności, a także przy przekroczenia granicy z Pakistanu do Chin.
- Mapy GPS będą przygotowane z wyprzedzeniem w formacie pdf do samodzielnego wydrukowania i w formacie gpx do ściągnięcia na urządzenie z nawigacją, co rekomendujemy. Staramy się oszczędzać papier!
- Opis dziennego odcinka będzie dostępny z wyprzedzeniem w formacie pdf, a ponadto trasa omawiana będzie co rano (map meeting).
- Z jednego miejsca noclegowego do drugiego możesz podróżować indywidualnie lub w grupkach. Jeśli jednak program przewiduje wspólne przedsięwzięcie, będziemy jechać jedną grupą w wyprawowych koszulkach i z innym emblematami rajdu.
- W awaryjnych sytuacjach można zadzwonić po kierowcę, prosząc o podwiezienie tam, gdzie może być udzielona pomoc medyczna lub techniczna. Jeśli uczestnik dozna urazu, zachoruje lub z innych ważnych przyczyn nie będzie mógł jechać na rowerze więcej niż 2-3 dni, możemy zaoferować transport roweru w samochodzie, ale nie gwarantujemy dla poszkodowanego miejsce w szoferce. Trzeba mieć też na względzie, że zasięg telefoniczny nie zawsze będzie osiągalny, a tym samym kontakt z kierowcą czy koordynatorem wyprawy.
Opłata za uczestnictwo. Wyprawa jest międzynarodowa, stawkę szacujemy więc w euro, ale opłatę można zrobić też w złotych, przeliczając kwotę według średniego kursu NBP w dniu robienia przelewu a nie w dniu rejestracji.
Opłata za dzień wynosi 35 euro. Wpisz do tabelki w formularzu rejestracyjnym, ile dni planujesz uczestniczyć w wyprawie, uwzględnij ewentualne zniżki czy opłaty dodatkowe, a należność wyliczona zostanie automatycznie.
Chcąc odpowiedzialnie organizować wyprawę (zwłaszcza chodzi o rezerwację samochodu, noclegów i pozwoleń), prosimy zarejestrować się i przelać połowę opłaty do 28 kwietnia 2025 (3 miesiące przed jej rozpoczęciem). Późniejsza rejestracja oznacza wzrost opłaty o 10% i utratę zniżek. Druga część opłaty musi wpłynąć na 10 dni przed Twoim startem w wyprawie, inaczej automatycznie wzrośnie o 10%.
Opłata za uczestnictwo zawiera:
- nocleg pod namiotem w prostych warunkach (woda pitna, kosze na śmieci) na dziko lub na terenach prywatnych, a także na kempingach lub w hostelach, gdy to możliwe;
- samochód podążający z wyprawą, wyposażony w apteczkę i podstawowy serwis rowerowy, w sytuacjach wyjątkowych można zadzwonić do kierowcy po pomoc;
- transport samochodem bagażu do 25 kg, spakowanego w kilka sakw lub jeden worek;
- trasę w wersji pdf i gpx z opisem miejsc wartych zwiedzenia, codzienną konsultację na temat programu, wyżywienia, noclegu;
- pakiet uczestnika wyprawy: koszulka, flaga, naklejka;
- niespodzianki przygotowane przez organizatorów i władze lokalne.
Zniżki. Będą honorowane pod warunkiem, że rejestracja i połowa opłaty za uczestnictwo wpłyną do 28 kwietnia 2025. Zniżki nie dublują się, musisz wybrać jedną z listy.
- 15 % – uczniowie i studenci (nie więcej niż 26 lat), rodziny (trzy i więcej osób) oraz weterani BC (uczestniczyli w poprzednich wyprawach BC sto dni i więcej, Krótkie CROTO-wyprawy nie wliczają się). Uczestnik, który przekroczy granicę setnego dnia w ciągu wyprawy, będzie miał naliczaną zniżkę od tego dnia.
- 100% – uczestnicy, którzy przygotują trasę lub jej odcinek w całości (mapy, opisy, noclegi) nie będą płacili za udział na tym odcinku, a także otrzymają gratyfikację na następnej wyprawie (np. bezpłatny udział na uzgodnionym odcinku);
- Zniżka specjalna – negocjowana indywidualnie dla uczestników, którzy znajdą sponsorów albo wesprą organizatorów w inny sposób przed lub w trakcie wyprawy (przygotowanie opisów dziennych odcinków, znalezienie noclegów, pomoc medyczna, serwisowanie rowerów itp.).
Opłaty za usługi dodatkowe (opcjonalnie):
– zaznaczone w formularzu rejestracyjnym:
- przewóz osobistego nadbagażu do 15 kg (bagaż do 25 kg jest wliczony w opłatę rejestracyjną) – 2 euro za dzień,
- dodatkowa koszulka z logo wyprawy – 20 euro,
– zgłoszone w czasie wyprawy:
- możliwość podwiezienia samochodem na miejsce dołączenia/odłączenia do/z wyprawy w promieniu ~50 km, czyli razem 100 km (5 euro za 10 km).
Przyjazd/Wyjazd. Koszty dojazdu i wyjazdu nie są wliczone w opłatę za uczestnictwo. Możesz się dołączyć i odłączyć w dowolnym miejscu na trasie, ale sposób, w jaki to zrobisz, musisz zaplanować samodzielnie. Możemy cię zabrać z miejsca przyjazdu czy dowieść na miejsce wyjazdu wyprawowym samochodem, ale za dodatkową opłatą i w promieniu ~50 km (w obydwie strony 100 km), licząc 5 euro za 10 km. Powinieneś nas o tym poinformować przynajmniej z dwudniowym wyprzedzeniem. Choć dzienne odcinki są ustalona, program może ulec nieznacznym korektom (plus/minus 2 dni) z powodu nieoczekiwanych przeszkód. Miej to na uwadze planując przyjazd lub wyjazd. Porady jak przygotować rower do transportu samolotem znajdziesz – tutaj.
Wizy. Aby wjechać do Pakistanu obywatele Polski potrzebują wiz, można je otrzymać on-line. Polacy nie potrzebują wiz do Chin, o ile planują przebywać tam do 30 dni. O wizy ubiegamy się indywidualnie, nie ma możliwości uzyskania wiz grupowych, jeśli jednak potrzebujesz pomocy, skontaktuj się z organizatorami. Twój paszport powinien być ważny co najmniej pół roku przed rozpoczęciem podróży.
Warunki atmosferyczne. Pogoda w górach jest nieprzewidywalna, należy być przygotowanym na każde warunki. Chociaż sierpień to pora monsunowa, większość Szosy Karakorumskiej leży na granicy opadów, więc ulewne deszcze są rzadsze, z wyjątkiem niższych obszarów.
- Na obszarach na niskich i średnich wysokościach (np. Abbottabad, Gilgit, Hunza) na ogół jest sucho i słonecznie, miejscami występują opady deszczu, szczególnie w dolnych partiach, temperatura w dzień w granicach 20–35°C, noce chłodniejsze, 15–20°C, wiatr łagodny do umiarkowanego.
- Na obszarach położone na dużych wysokościach (np. przełęcz Khunjerab) przeważa bezchmurne niebo, ale możliwe są nagłe zmiany pogody, w tym opady deszczu czy śnieg, temperatura w ciągu dnia około 5–15°C, w nocy spadająca do 0–5°C. Silne wiatry są częste, szczególnie w pobliżu przełęczy Khunjerab.
Wycieczka w góry. Planujemy odwiedzić ciekawe zabytki i bazę wspinaczkową na Nanga Parbat, gdzie można dotrzeć tylko pieszo szlakami turystycznymi, czasem wspomagając się dżipem. Chętni muszą zabrać dobre buty, ubrania, plecak, wskazane są kijki trekkingowe.
Wyżywienie. Zależy od Ciebie, ale zdecydowanie zaleca się zabranie ze sobą kuchenki gazowej do przygotowywania posiłków na kempingach. Na trasie będą długie odcinki bez barów, kawiarni, restauracji, sklepów, supermarketów. Wjeżdżając na tereny niezamieszkane, będzie możliwość przewiezienia naszym samochodem zapasu produktów oraz wody pitnej na odpowiednią ilość dni. Jeżeli na noclegu nie ma wody pitnej, obowiązek jej zapewnienia spoczywa na kierowcy.
Szczepienia. Nie ma wymogu określonych szczepień, ale w podróży warto być zaszczepionym na wirusowe zapalenie wątroby typu B (WZW B) i typu A (WZW A), błonicę, tężec, polio, dur brzuszny, wściekliznę. Trzeba mieć ze sobą międzynarodową (żółtą) książeczkę szczepień z odpowiednimi wpisami. Szczepienia trzeba wykonać odpowiednio wcześnie, ażeby działały w czasie podróży, zazwyczaj kilka tygodni przed wyjazdem (zapytaj lekarza).
Konieczne dokumenty i wyposażenie:
- rower przygotowany na wyprawę (wyposażony w sakwy, bagażnik, bezpieczne hamulce, oświetlenie, wygodne siodełko); szukasz porady – kliknij tutaj;
- odzież na różne warunki pogodowe, kremy zabezpieczające przed słońcem i wiatrem, okulary;
- dodatkowe wyposażenie na wycieczkę w góry: buty, plecak, kijki, odzież;
- podstawowy zestaw części zamiennych i narzędzi serwisowych do roweru (w samochodzie będzie ich więcej);
- podstawowe lekarstwa i środki opatrunkowe (w samochodzie będzie apteczka wyprawowa);
- namiot, materac, śpiwór, menażki, kuchenka gazowa itp.;
- ważny przynajmniej pół roku naprzód paszport i niezbędne wizy;
- INDYWIDUALNE UBEZPIECZENIE MEDYCZNE i na BAGAŻ, nie przewidujemy ubezpieczenia grupowego;
- pieniądze na własne wydatki, np. naprawę roweru, jedzenie, przejazdy, bilety do muzeów i in.;
- telefon komórkowy;
- urządzenie z funkcją GPS.
Dzieci poniżej 18 lat. Osoby małoletnie mogą wziąć udział w wyprawie tylko pod opieką rodziców (przynajmniej jednego) albo dorosłego, który jest do tego upoważniony notarialnie i bierze całkowitą odpowiedzialność za podopiecznego.
Transport bagażu. Osobisty bagaż najlepiej przewozić na rowerze w sakwie. Organizatorzy i kierowca nie są odpowiedzialni za bezpieczeństwo bagażu. Musisz sam ubezpieczyć bagaż na okoliczność kradzieży i odpowiednio chronić. Przewóz bagażu samochodem wyprawowym jest ograniczony do 25 kg – koszt transportu jest wliczony w opłatę za uczestnictwo. Jeśli masz zamiar wieść wyprawowym samochodem bagaż dodatkowy (nie więcej jednak niż 15 kg), musisz to zgłosić w formularzu rejestracyjny i wnieść stosowną opłatę (2 euro za dzień). W nagłych sytuacjach (wypadek, awaria samochodu, przekraczanie granicy, czy nieprzewidziane okoliczności) trzeba być przygotowanym na przewiezienie bagażu na rowerze.
Zasady rezygnacji z udziału. Uiszczona opłata za uczestnictwo jest zwracana w wysokości uzależnionej od daty wpłynięcia rezygnacji. Jeśli zrezygnujesz przed rozpoczęciem rajdu, należy o tym powiadomić organizatora, wysyłając list na bc2025@bicycle.pl lub dzwoniąc na numer +48 604 255 722. Jeśli w czasie trwania rajdu, trzeba to zgłosić koordynatorowi wyprawy i otrzymać od niego potwierdzenie odbioru. Pieniądze zostaną zwrócone według poniższych zasad:
- do 14 dni przed rozpoczęciem – 100%;
- 5-14 dni przed rozpoczęciem – 80%;
- mniej niż 5 dni przed rozpoczęciem – brak zwrotu, aczkolwiek 80% może być zdeponowana na koncie uczestnika na przyszłe wyprawy;
- po 10 dniach podróżowania – 80% niewykorzystanej opłaty (za pierwsze 10 dni nie ma refundacji) albo 90% pozostaje na koncie organizatora na poczet uczestnictwa w przyszłej wyprawie;
- zwrot pieniędzy w przypadku rezygnacji nastąpi w ciągu 30 dni po zakończeniu wyprawy;
- w przypadku usunięcia uczestnika z powodu złamania przez niego zasad wyprawy, nie ma zwrotu pieniędzy;
- jeśli miejsce noclegowe, które zapewniają organizatorzy zdecydujesz się zamienić na inne, sam ponosisz związane z tym koszty; nie oddajemy pieniędzy za to, że nie skorzystałeś z jakiegoś powodu ze zorganizowanego noclegu;
- jeśli z jakichś powodów odłączysz się od grupy na dzień lub dłużej, nie oddajemy pieniędzy za ten czas.
Organizatorzy:
- koordynatorzy trasy: Giulia Brotto, Sigitas Kučas;
- koordynatorzy wyprawy: Maryla Zielińska, +48 604 255 722, bc2025@bicycle.pl; Sigitas Kučas, +370 68 659 375, bc2020@bicyce.lt.