Portugalia – Warunki uczestnictwa
Wyprawy BaltiCCycle (BC) nie są komercyjnym przedsięwzięciem, organizatorzy są wolontariuszami, zebrane opłaty rejestracyjne mają pokryć koszty przygotowania i realizacji wyprawy. Dołączając do BC, stajesz się członkiem zespołu, liczymy na Twoją dobrą wolę i właściwe zrozumienie zasad oraz warunków uczestnictwa w naszej wyprawie. Twoja pomoc w rozwiązywaniu bieżących problemów będzie mile widziana.
Uwaga. Rajd zostanie przeprowadzony na podanych niżej zasadach, o ile zbierze się co najmniej 15 uczestników zarejestrowanych na całą trasę. Jeśli nie zbierzemy takiej grupy, opłata może ulec zmianie.
Trasa BC 2022 „Portugalia – z Porto do Lizbony” nie jest trudna, to propozycja dla wszystkich lubiących podróże rowerowe. Zanim jednak zarejestrujesz się, zastanów się, czy jesteś w stanie zakończyć wyprawę nie dostarczając sobie i innym problemów.
Uczestnikami BC są ludzie z różnych krajów. Dobrze będzie, jeśli zaznaczysz narodową przynależność, wioząc na rowerze flagę swego kraju czy miasta, tak by ci, których spotykamy na drodze mogli nas identyfikować jak międzynarodową, przyjazną wszystkim grupę rowerzystów. Flagi Unii Europejskiej także są mile widziane. Aby wyrazić naszą solidarność z Ukrainą, będziemy wieźć też błękitno-żółte flagi tego kraju.
Zasady organizacyjne. Staramy się dotrzymywać zasad, na jakich organizowane były poprzednie wyprawy BC. Każda trasa jest jednak inna i trudno z wyprzedzeniem wszystko przewidzieć. Trzeba być przygotowany na różne przygody, zmiany pogody czy inne trudności.
- Średni dystans dzienny na trasie wynosi 70 km, ale będzie kilka odcinków po 80 km.
- Planowane są dni odpoczynku (rest days), raz na 7 dni.
- Będziemy rozbijać namioty na kempingach, a gdy nie będą dostępne, przenocujemy w hostelach.
- Samochód obsługujący wyprawę będzie nam towarzyszył na całej trasie. Bagaż, którego transport wliczony jest w opłatę za uczestnictwo, nie może przekraczać 20 kg (najlepiej jak będzie opisany nazwiskiem; może to być też kilka poręcznych do ładowania pakunków).
- Mapy z zaznaczoną dzienną trasą będą do ściągnięcia w formacie „pdf”, będziecie mogli wydrukować je przed wyprawą, ale dla oszczędności papieru rekomendujemy ściągnięcie tras w formacie „gpx” na GPS.
- Podobnie będzie z opisami dziennych odcinków. Każdego ranka na map meetingach odbywać się będzie omówienie trasy.
- Z jednego miejsca noclegowego do drugiego możesz podróżować indywidualnie lub w dowolnych grupkach. Jeśli program przewiduje wspólne przedsięwzięcie, będziemy jechać jedną grupą w wyprawowych koszulkach i z innymi emblematami rajdu.
- W awaryjnych sytuacjach można zadzwonić po kierowcę wyprawowego samochodu, prosząc o podwiezienie tam, gdzie może być udzielona pomoc medyczna lub techniczna. W przypadku choroby czy innych przyczyn, z powodu których uczestnik nie może jechać na rowerze, oferujemy miejsce w samochodzie dla niego i dla roweru, ale nie dłużej niż 2-3 dni.
- Planując trasę, staraliśmy się unikać dróg z dużym natężeniem ruchu samochodowego, ale nie zawsze było to możliwe, tak więc trzeba uważać w ruchliwych miejscach. Większa część trasy poprowadzona jest drogami asfaltowymi.
Przyjazd / Wyjazd. Koszty dojazdu i wyjazdu nie są wliczone w opłatę za uczestnictwo. Możesz się dołączyć i odłączyć w dowolnym miejscu na trasie, ale sposób, w jaki to zrobisz, musisz zaplanować samodzielnie. Możemy cię zabrać z miejsca dojazdu czy dowieść do miejsca wyjazdu wyprawowym samochodem, ale za dodatkową opłatą (5 euro za 10 km) w promieniu ~50 km (razem w dwie strony ~100 km). Powinieneś nas o tym poinformować przynajmniej z dwudniowym wyprzedzeniem. Dołączanie i odłączenie na trasie nie powinno stanowić problemu, ponieważ jedziemy przez tereny dobrze skomunikowane z resztą kraju.
Do Porto i Lizbony lata z Polski np. Ryanair, Wizzair. Klikając tutaj znajdziesz porady, jak przygotować rower do transportu samolotem.
Wyżywienie. Zależy tylko od ciebie. Powinieneś mieć butlę gazową i palnik oraz menażki do przygotowywania posiłków na kempingach. Powinieneś pamiętać, by mieć wystarczającą ilość napojów i jedzenia w ciągu dnia, mogą zdarzyć się odcinki bez sklepów i kafejek.
Szczepienia. Musisz mieć ze sobą świadectwo przyjęcia trzech dawek przeciw wirusowi covid-19 lub negatywny wynik testu. Poza tym nie są wymagane żadne szczepienia, ale dla swojego bezpieczeństwa możesz zaszczepić się na: zapalenie wątroby typu A i typu B, dur brzuszny, tężec, błonicę, wściekliznę, grypę, kleszcze.
Konieczne dokumenty i wyposażenie:
- rower przygotowany na wyprawę (wyposażony w sakwy, bagażnik, dobre hamulce, oświetlenie i odblaski, wygodne siodełko); szukasz porady jak przygotować rower na wyprawę, kliknij – tutaj;
- odzież na różne warunki pogodowe, zwłaszcza kremy z filtrem na skórę i okulary przeciwsłoneczne;
- podstawowe lekarstwa i środki opatrunkowe (w samochodzie będzie apteczka wyprawowa); podstawowy zestaw części zamiennych i narzędzi serwisowych do roweru (w samochodzie będzie ich więcej);
- ważny paszport albo dowód osobisty;
- INDYWIDUALNE UBEZPIECZENIE MEDYCZNE, nie przewidujemy ubezpieczenia grupowego, karta EKUZ;
- sprzęt biwakowy (namiot, śpiwór, materac, kuchenka, latarka itp.);
- pieniądze na własne wydatki, np. naprawę roweru, jedzenie, bilety do muzeów, parków narodowych itp.;
- telefon komórkowy, zalecane jest posiadanie nawigacji GPS albo mapy off-line.
Dzieci poniżej 18 lat. Osoby małoletnie mogą wziąć udział w wyprawie tylko pod opieką rodziców (przynajmniej jednego) albo dorosłego, który jest do tego upoważniony notarialnie i bierze całkowitą odpowiedzialność za podopiecznego.
Transport bagażu. Osobisty niezbędny bagaż najlepiej przewozić na rowerze w sakwie. Przewóz bagażu samochodem wyprawowym jest ograniczony do 20 kg, powinien się zmieścić do standardowego worka ochronnego lub do kilku poręcznych toreb. Koszt transportu jest wliczony w opłatę za uczestnictwo. Jeśli masz zamiar wieść wyprawowym samochodem dodatkowy bagaż (nie więcej niż 20 kg), musisz to zgłosić w formularzu rejestracyjny i wnieść stosowną opłatę z wyprzedzeniem (2 € / dzień).
Organizatorzy i kierowca nie są odpowiedzialni za bezpieczeństwo bagażu. Musisz sam ubezpieczyć swój bagaż na okoliczność kradzieży i odpowiednio chronić.
Opłata za uczestnictwo. Wynosi 30 euro/dzień od osoby. Wyprawa jest międzynarodowa, stawkę szacujemy więc w euro, ale opłatę można zrobić w złotych, przeliczając kwotę według średniego kursu NBP w dniu robienia przelewu a nie w dniu rejestracji. Wpisz do tabelki w formularzu rejestracyjnym, ile dni planujesz uczestniczyć w wyprawie, uwzględnij ewentualne zniżki czy opłaty dodatkowe, a należność wyliczona zostanie automatycznie. Ci, którzy ubiegają się o zniżki, powinni zarejestrować się i zapłacić wyliczoną opłatę za uczestnictwo do 10 lipca 2022, by nie stracić prawa do ulgi. Jeśli opłata i rejestracja nie wpłyną do tego dnia, koszt uczestnictwa wzrośnie o 10%.
Nie pobieramy opłaty od lokalnych rowerzystów, którzy dołączą do nas na kilka dni i będą wspierać organizacyjnie wyprawę. Poprosimy ich o pokrycie kosztów noclegów. Zaproponujemy im także „pakiet uczestnika wyprawowy” (koszulka, chorągiewka, naklejka).
Opłata za uczestnictwo zawiera:
- noclegi na kempingach, polach namiotowych, czy w hostelach;
- samochód towarzyszący grupie, wiozący apteczkę i części serwisowe do rowerów, służący także pomocą w razie wypadku;
- transport bagażu do 20 kg;
- mapy w formacie „pdf” i „gpx” z zaznaczonymi dziennymi trasami, miejscami wartymi zwiedzania i krótkim opisem; codzienna konsultacja na temat trasy, programu, wyżywienia, noclegu itp.;
- koszulka dla uczestnika, który jedzie ponad 10 dni, chorągiewka, naklejka z logo wyprawy;
- niespodzianki przygotowane przez organizatorów.
Zniżki. Ulgi tracą ważność, jeśli rejestracja i opłata za uczestnictwo nie wpłynie do 10 lipca 2022. Zniżki się nie sumują.
- 15% – weterani, czyli ci, którzy uczestniczyli w poprzednich wyprawach BC (krótkie CROTO-wyprawy nie wliczają się) sto dni i więcej; uczestnik, który przekroczy granicę setnego dnia na tej trasie, będzie miał naliczaną zniżkę od tego dnia.
- 10% – uczniowie i studenci (nie więcej niż 26 lat); rodziny (trzy i więcej osób).
- 100% – uczestnicy, którzy przygotują w pełni wybrany odcinek trasy (mapy, opisy, noclegi) nie zapłacą za udział w tym odcinku i na innym w tym samym wymiarze dni na tej lub kolejnej trasie BC.
- Zniżka specjalna – negocjowana indywidualnie dla uczestników, którzy znajdą sponsorów albo wesprą organizatorów w inny sposób przed lub w trakcie wyprawy.
Opłaty za usługi dodatkowe (opcjonalnie):
a) zaznaczone w formularzu rejestracyjnym:
- przewóz nadbagażu (dodatkowy worek do 20 kg) – 2 euro / dzień;
- dodatkowa wyprawowa koszulka lub koszulka dla uczestników, którzy jadą 10 dni i krócej – 20 euro / sztuka;
b) zgłoszone w czasie wyprawy:
- możliwość podwiezienia samochodem na miejsce dołączenia/odłączenia do/z wyprawy w promieniu ~50 km, czyli w tę i z powrotem 100 km, (5 euro / 10 km).
Zasady rezygnacji z udziału. Uiszczona opłata za uczestnictwo jest zwracana w wysokości uzależnionej od daty rezygnacji przed rozpoczęciem rajdu czy w czasie jego trwania. Trzeba ten fakt zgłosić liderowi wyprawy, pisząc na adres bc2022@bicycle.pl czy dzwoniąc +48 604 255 722, i otrzymać potwierdzenie. Data jest ważna, ponieważ rezygnując z wyprawy uczestnik otrzymuje z powrotem pieniądze według następujących reguł:
- do 14 dni przed rozpoczęciem – 100%;
- 5-14 dni przed rozpoczęciem – 80 %;
- mniej niż 5 dni przed rozpoczęciem – brak zwrotu, aczkolwiek 80% może być zdeponowana na koncie uczestnika na poczet udziału w kolejnych wyprawach BC;
- po 10 i więcej dniach podróżowania – 80% niewykorzystanej opłaty (za pierwsze 10 dni nie ma zwrotu), 90%, jeśli zdeponujesz pieniądze na naszym koncie na poczet uczestnictwa w kolejnych wyprawach BC;
- zwrot pieniędzy w przypadku rezygnacji nastąpi w ciągu 30 dni po zakończeniu wyprawy;
- w przypadku usunięcia uczestnika z powodu złamania przez niego zasad wyprawy, nie ma zwrotu pieniędzy;
- jeśli miejsce noclegowe, które zapewniają organizatorzy zdecydujesz się zamienić na inne, sam ponosisz związane z tym koszty; nie oddajemy pieniędzy za to, że nie skorzystałeś z jakiegoś powodu ze zorganizowanego noclegu;
- jeśli z jakichś powodów odłączysz się od grupy na dzień lub dłużej, nie oddajemy pieniędzy za ten czas.
Koordynator trasy: Rolandas Liutika, rolandas.klaipeda@gmail.com.
Organizatorzy wyprawy:
- Litewska Fundacja GMPR – Sigitas Kučas, +37068659375, bc2022@bicycle.lt;
- Stowarzyszenie Podróżników CROTOS – Maryla Zielińska, +48 604 255 722, bc2022@bicycle.pl.