Warunki uczestnictwa
BaltiCCycle (BC) nie jest komercyjnym przedsięwzięciem, organizatorzy są wolontariuszami, zebrane opłaty rejestracyjne mają pokryć koszty przygotowania i realizacji wyprawy. Każdego roku trasa jest inna, nie sposób wszystko przewidzieć i dopracować szczegóły. Zwłaszcza w przypadku wypraw tak długich, transkontynentalnych, jak ta olimpijska z Pekinu do Londynu. Wcześniejsze przejechanie trasy i jej przygotowanie w ternie jest niemożliwe ze względów budżetowych i czasowych. Dołączając do BC, stajesz się członkiem zespołu, liczymy na Twoją dobrą wolę i właściwe zrozumienie zasad oraz warunków uczestnictwa w naszej wyprawie. Twoja pomoc w organizowaniu dziennego programu i rozwiązywaniu bieżących problemów będzie bardzo mile widziana.
Uwaga. Wyprawa odbędzie się pod warunkiem, że więcej niż 10 uczestników zarejestruje się na całą trasę do 10 grudnia 2011 roku. Jeśli nie zbierze się wystarczająca liczba chętnych, warunki, na których organizowany jest rajd mogą ulec zmianie lub wyprawa może zostać odwołana. W takim przypadku tym, którzy dokonali wpłaty, zostanie zwrócona cała kwota. Po rejestracji będziecie regularnie informowani e-mailowo o liczebności grupy.
Wszystkie wyprawy olimpijskie BC przeznaczone są dla doświadczonych podróżników, mających za sobą długie podróże. Pokonanie całej trasy jest dużym wyzwaniem. Trzeba być przygotowany na przygody, ekstremalne warunki pogodowe, nieprzewidziane przeszkody na drodze. Wyprawa jest otwarta dla wszystkich, ale przed rejestracją powinieneś się zastanowić, czy jesteś w stanie (fizycznie i psychicznie) ją skończyć.
Uczestnikami BC są ludzie z różnych krajów i kontynentów. Dobrze będzie jeśli zaznaczycie swą narodową przynależność, wioząc na przykład na rowerze flagę swego kraju, tak by mieszkańcy państw, przez które będziemy przejeżdżać, mogli nas identyfikować jak międzynarodową przyjazną im grupę rowerzystów.
Zasady organizacyjne. Choć trasa wiedzie na drugi koniec świata, staramy się dotrzymać zasad na jakich organizowane były poprzednie wyprawy BC.
- Dzienny dystans zwykle nie przekracza 90 km, ale w wyjątkowych okolicznościach dzienna trasa może mieć ponad 100 km.
- Dzień odpoczynku (rest day) planowane są raz w tygodniu, mogą one jednak zdarzać się częściej, następować dzień po dniu, gdy na trasie są ciekawe miejsca do zwiedzenia.
- Będziemy jechać przez kraje, gdzie spanie pod namiotem na dziko, szczególnie w grupie, nie jest praktykowane. Czasem nie pozwolą na to warunki pogodowe. Dlatego częściej będziemy się zatrzymywać na kempingach i w hostelach. Nie wszystkie miejsca noclegowe będą znane z wyprzedzeniem. Może się zdarzać, że rano nie będziemy wiedzieli, gdzie spędzimy noc. W szukaniu noclegów będą nas wspierali kierowcy samochodu przewożącego nasze bagaże.
- Kserokopie mapy z zaznaczoną dzienną trasą do przejechania będą rozdawane każdego ranka na map meetingach, podczas których odbywa się omówienie trasy.
- Z jednego miejsca noclegowego do drugiego możesz podróżować indywidualnie lub w grupkach. Jeśli jednak program przewiduje wspólne przedsięwzięcie, będziemy jechać jedną grupą w wyprawowych koszulkach i z innym emblematami rajdu.
- Samochód obsługujący wyprawę będzie nam towarzyszył podczas całej trasy. W każdym kraju musimy wynajmować inne auto, dlatego mogą się zdarzyć nieprzewidziane sytuacje z tym związane i dni, podczas których trzeba będzie wieść swój bagaż na rowerze. Trzeba być na to przygotowanym technicznie i fizycznie.
- W wyjątkowych sytuacjach możecie zadzwonić po kierowcę, prosząc o podwiezienie tam, gdzie może być udzielona pomoc medyczna lub techniczna. Jeśli uczestnik dozna urazu, zachoruje lub z innych przyczyn nie będzie mógł jechać na rowerze dłużej niż dzień-dwa, możemy mu zaoferować wiezienie roweru w samochodzie, ale nie możemy zagwarantować miejsca w szoferce.
- Planując trasę, staraliśmy się unikać dróg o dużym natężeniu ruchu samochodowego, ale nie zawsze było to możliwe. Trzeba zachować dużą ostrożność na zatłoczonych drogach. Większość trasy będzie wiodła drogami o nawierzchni asfaltowej.
Przyjazd / Wyjazd. Możesz dołączyć do wyprawy i zakończyć ją w dowolnym punkcie trasy. Koszty dojazdu i wyjazdu nie są wliczone w opłatę za uczestnictwo. Sposób dołączenia i odłączenia się od grupy musisz zaplanować samodzielnie. Możemy cię zabrać z miejsca dojazdu czy dowieść do miejsca wyjazdu wyprawowym samochodem, ale za dodatkową opłatą i tylko w promieniu do 50 km (3 € za 10 km). Przez cały czas trwania wyprawy z organizatorami będzie kontakt telefoniczny i mailowy. Dołączenie lub odłączenie się od grupy będzie możliwe w wielu miejscach, gdyż transport publicznych w krajach, przez które będziemy przejeżdżać jest dość dobrze rozwinięty. Choć program wyprawy jest określony, mogą się zdarzyć przesunięcia w datach (plus/minus 1-2 dni), już to z powodu warunków atmosferycznych czy nieprzewidzianych trudności. Planując swoją podróż, trzeba mieć to na uwadze. Jeśli chcesz poznać dogodne miejsca dołączenia się lub odłączenia od grupy i polecane połączenia lotnicze, kliknij tutaj.
Wizy. Każdy sam załatwia wymagane wizy. Jeśli potrzebujesz pomocy, możemy ci po zarejestrowaniu się przygotować list polecający lub w inny sposób wesprzeć w zdobyciu wizy. Obywatele Polski potrzebują wizy do Chin (turystyczna jednokrotna 220 zł lub tranzytowa) i USA (wiza nieimigracyjna 140 USD wg kursu dnia, turystyczna lub tranzytowa).
Promy / przeloty. Będziemy korzystać z międzynarodowych przepraw promowych przemieszczając się z Chin do Korei Południowej, stamtąd do Japonii, a potem z Irlandii do Wielkiej Brytanii, a także z promów śródlądowych. Aby dostać się z Japonii do USA a stamtąd do Irlandii, musimy już skorzystać z samolotów. Ceny biletów promowych i lotniczych nie są uwzględnione w opłacie za uczestnictwo, trzeba za to będzie płacić osobno. Daty są znane, sami możecie zacząć szukać dogodnych lotów. Jeśli chodzi o bilety na prom, będziemy dokonywać grupowych rezerwacji:
- Dandong (Chiny) – Incheon (Korea Południowa): 115 000 wonów = 107 $,
- Busan (Korea Południowa) – Shimonoseki (Japonia): 9000 jenów = 117 $,
- łódź na wyspę Miyajima: 270 jenów = 3 $ wraz z rowerem w jedną stronę,
- Tokushima – Wakayama: 2 000 jenów, rower – 600 jenów (2 h) = 34 $,
- Toba – przez zatokę Ise – Irago: 2500 jenów = 32 $ wraz z rowerem,
- Dublin Port (Irlandia) – Holyhead (Wielka Brytania): 36 € + 10 € za rower.
Wyżywienie. To prywatna sprawa każdego z Was. Powinniście mieć butle/kuchenki gazowe do przygotowywania dla siebie posiłków na kempingach oraz odpowiedni zapas napojów i jedzenia w ciągu dnia. Będą odcinki bez miejsc, gdzie można zjeść lub zrobić zakupy. Jeśli na miejscu noclegowym nie będzie bieżącej wody pitnej lub możliwości kupienia jedzenia, zapewniamy beczki z wodą, a wyprawowy samochód może także przetransportować zapas żywności.
Szczepienia. Nie są wymagane obowiązkowe szczepienia do żadnego z krajów, przez które będziemy przejeżdżać. Z pewnością lepiej być zaszczepionym na żółtaczkę typu B (WZWB), a do Chin dodatkowo można się zaszczepić na żółtaczkę pokarmową typu A, czyli WZWA, dur brzuszny (czyli tyfus) oraz tężec z dyfterytem.
Konieczne dokumenty i wyposażenie:
- rower przygotowany na długą wyprawę (wyposażony w sakwy czy bagażnik, bezpieczne hamulce, oświetlenie); jeśli chcesz dowiedzieć się, jak przygotować rower do wyprawy, kliknij tutaj;
- podstawowy zestaw części zamiennych i narzędzi serwisowych do roweru (w samochodzie będzie ich więcej);
- dobra odzież przeciwdeszczowa i chroniąca przed słońcem oraz zimnem;
- ważny paszport (ze względu na długość wyprawy 1 rok, wymagane jest 6 miesięcy przy wjeździe do danego kraju);
- INDYWIDUALNE UBEZPIECZENIE MEDYCZNE, nie przewidujemy ubezpieczenia grupowego;
- sprzęt biwakowy (namiot, śpiwór, kuchenka, latarka itp.);
- podstawowe lekarstwa i środki opatrunkowe (w samochodzie będzie apteczka wyprawowa);
- pieniądze na własne wydatki, np. naprawę roweru, jedzenie, przejazdy promami, statkami, autobusami, bilety do muzeów i inne wydatki;
- telefon komórkowy.
Dzieci poniżej 18 lat. Osoby takie mogą wziąć udział w wyprawie tylko pod opieką rodziców (przynajmniej jednego) albo dorosłego, który jest do tego upoważniony notarialnie i bierze całkowitą odpowiedzialność za małoletniego.
Transport bagażu. Osobisty niezbędny bagaż najlepiej przewozić na rowerze w sakwie. Przewóz bagażu samochodem wyprawowym jest ograniczony do 25 kg, powinien się zmieścić do standardowego worka ochronnego (50 cm x 90 cm), który otrzymacie. Jeśli Twój bagaż nie zmieści się do worka, sam musisz go zabezpieczyć na wypadek uszkodzenia w czasie transportu. Koszt transportu jest wliczona w opłatę za uczestnictwo. Wyprawy nie będzie obsługiwał jeden samochód, w każdym kraju musimy wynajmować inny. Dlatego mogą zdarzyć się sytuacje, że dopóki nie dopełnią się formalności z tym związane, trzeba będzie wieść swój bagaż na rowerze. Podobnie może być w nagłych sytuacjach (wypadek samochodu czy inne nieprzewidziane okoliczności).
Jeśli masz zamiar wieść wyprawowym samochodem bagaż dodatkowy, musisz to zgłosić w formularzu rejestracyjny i wnieść stosowną opłatę z wyprzedzeniem (2 € za dzień).
Organizatorzy i kierowca nie są odpowiedzialni za bezpieczeństwo bagażu. Musisz sam ubezpieczyć swój bagaż na okoliczność kradzieży.
Opłata za uczestnictwo. Wyprawa jest międzynarodowa, wszystkie stawki szacujemy w euro, ale opłatę można zrobić w złotych, przeliczając kwotę według uśrednionego kursu NBP w dniu robienia przelewu a nie w dniu rejestracji.
Opłata członkowska za udział w wyprawie BC 2012 musi być wyższa niż zwykle, ponieważ trasa wiedzie przez kraje, w których obozowanie na dziko jest prawie niemożliwe. Średnia stawka za uczestnictwo w całej wyprawie wynosi 16 € za dzień, ale może się ona różnić – to zależy od tego jak długo chcesz jechać. Promujemy długodystansowców i dlatego stawka za pierwsze 30 dni wynosi 20 € za dzień, za dni 31-60 18 € za dzień, a za dni 61 do końca 15 € za dzień. Z powodu bardzo wysokich kosztów noclegów w Japonii zmuszeni jesteśmy podnieść opłatę dzienną za udział na tym odcinku o 10 € za dzień.
Jeśli połowa opłaty za uczestnictwo nie zostanie zapłacona na 3 miesiące przed twoim startem, kwota automatycznie rośnie o 15%. Druga rata musi wpłynąć przed twoim startem w wyprawie, inaczej także należność rośnie o 15%.
Wpisz do tabelki w formularzu rejestracyjnym, ile dni planujesz uczestniczyć w wyprawie, uwzględnij ewentualne zniżki, a opłata będzie wyliczona automatycznie. Jeśli planujesz swój udział w wyprawie, zarejestruj się najszybciej jak to jest możliwe, znacznie ułatwi nam to działania organizacyjne.
Nie będziemy pobierać opłaty od lokalnych rowerzystów, którzy dołączą do nas na trasie i będą z nami jechać 1-3 dni, będą proszeni tylko o pokrycie kosztów noclegów. Zaproponujemy im także zakup „pakietu uczestnika wyprawowy” (koszulka, chorągiewka, naklejka) za 15 €.
Opłata za uczestnictwo zawiera:
- nocleg pod namiotem na kampingu z podstawowymi wygodami (sławojka, woda pitna, kos na śmieci), albo w pełni wyposażonych oficjalnych kempingach; gdy rozstawienie namiotów jest niemożliwe, śpimy pod dachem – np. w hostelu;
- samochód podążający z wyprawą, wyposażony w apteczkę i podstawowy serwis rowerowy, w sytuacjach wyjątkowych można zadzwonić do kierowcy po pomoc;
- transport bagażu do 25 kg w torbie ochronnej (50 cm x 90 cm);
- czarno-białe kopie kserograficzne map z zaznaczonymi dziennymi trasami, miejscami wartymi zwiedzania i krótkim opisem;
- „pakiet uczestnika wyprawy”: koszulka (wymagane ponad 20 dni uczestnictwa), flaga, naklejka;
- codzienną konsultację na temat trasy, programu, wyżywienia, noclegu;
- niespodzianki przygotowane przez organizatorów i władze lokalne.
Zniżki: Studentom (nie więcej niż 26 lat) i weteranom BC, którzy uczestniczyli w poprzednich wyprawach (krótkie CROTO-wyprawy nie wliczają się) w sumie ponad 100 dni, mogą liczyć na 10% zniżki za pierwsze 60 dni uczestnictwa. Zniżki te nie dublują się, musisz wybrać jedną z nich. Po 60 dniach dzienna stawka stabilizuje się i nie podlega zniżkom. Uczestnik, który przekroczy granicę setnego dnia w trakcie pierwszych 60 dni wyprawy, będzie miał naliczaną zniżkę od tego dnia do 60 dnia.
Zniżki będą honorowane pod warunkiem, że przynajmniej połowa opłaty za uczestnictwo zostanie wpłacona nie później niż na 3 miesiące przed Twoim startem w wyprawie.
Uczestnicy, którzy znajdą sponsorów wyprawy albo wesprą jej organizatorów w inny sposób przed lub w trakcie wyprawy, otrzymają zniżkę specjalną, negocjowaną indywidualnie.
Opłaty za usługi dodatkowe (opcjonalnie):
– zaznaczone w formularzu rejestracyjnym:
- przewóz osobistego nadbagażu (worek do 20 kg – 4 € za dzień);
- koszulki z logo wyprawy – dodatkowa albo dla tych, którzy uczestniczą 20 i mniej dni (10 €);
- kamizelka odblaskowa (3 €);
– zgłoszone w czasie wyprawy:
- części rowerowe (ceny sklepowe),
- możliwość podwiezienia samochodem na miejsce dołączenia/odłączenia do/z wyprawy w promieniu do 50 km (3 € za 10 km).
Zasady rezygnacji z udziału. Uiszczona opłata za uczestnictwo jest zwracana w wysokości, uzależnionej od daty wpłynięcia rezygnacji (przed rozpoczęciem rajdu, należy o tym powiadomić organizatora, wysyłając list na bc2012@bicycle.pl ; w czasie trwania rajdu trzeba ją zgłosić liderowi wyprawy, prosząc o poświadczenie). Jeśli zrezygnujesz po przejechaniu 60 dni, opłata za pozostałe dni jest zwracana w całości. Jeśli zrezygnujesz w ciągu 60 dni, pieniądze zostaną zwrócone według poniższych zasad:
- do 30 dni przed rozpoczęciem – 100%;
- od 10 do 30 dni przed rozpoczęciem – 70%;
- mniej niż 10 dni przed rozpoczęciem – brak zwrotu, aczkolwiek 70% może być zdeponowana na koncie uczestnika w przyszłorocznej wyprawie; jeśli w niej nie weźmie udziału, pieniędzmi przechodzą do dyspozycji organizatora;
- po 20 lub więcej dniach uczestnictwa w wyprawie – 80% niewykorzystanych pieniędzy (za pierwsze 20 dni nie ma zwrotu);
- zwrot pieniędzy w przypadku rezygnacji nastąpi w ciągu 30 dni po zakończeniu wyprawy;
- w przypadku usunięcia uczestnika z powodu złamania przez niego zasad wyprawy, nie ma zwrotu pieniędzy;
- jeśli miejsce noclegowe, które zapewniają organizatorzy zdecydujesz się zamienić na inne, sam ponosisz związane z tym koszty; nie oddajemy pieniędzy za to, że nie skorzystałeś z jakiegoś powodu ze zorganizowanego noclegu;
- jeśli z jakichś powodów odłączysz się od grupy na dzień lub dłużej, nie oddajemy pieniędzy za ten czas.
Organizatorzy:
- Stowarzyszenie Podróżników CROTOS,
- Litewska Fundacja GMPR (Great Millennium Peace Ride).
Patronaty: Polski Komitet Olimpijski (PKOl), magazyny „National Geographic / Traveler”
Dodatkowe informacje. Zarejestrowani uczestnicy będą otrzymywać uaktualnione informacje o wyprawie. Możesz kontaktować się z organizatorami, dzwoniąc lub pisząc: +48 663 266 553, bc2012@bicycle.pl (Maryla Zielińska) albo bc2012@bicyce.lt (Sigitas Kučas – angielski, rosyjski).