Warunki uczestnictwa
BaltiCCycle (BC) nie jest komercyjnym przedsięwzięciem, organizatorzy są wolontariuszami, zebrane opłaty rejestracyjne mają pokryć koszty przygotowania i realizacji wyprawy. Każda trasa jest inna, nie sposób dopracować ją w każdym szczególe, zwłaszcza gdy robi się to na odległość. Przejechanie i sprawdzenie dróg transkontynentalnego BC, jakim jest IV Olimpijska Wyprawa z „Londynu do Rio de Janeiro” (17.02-5.08.2016), byłoby ekonomicznym szaleństwem i praktycznie jest niemożliwe. Dołączając do BC, stajesz się członkiem zespołu, liczymy na Twoją dobrą wolę i właściwe zrozumienie zasad oraz warunków uczestnictwa w naszej wyprawie. Twoja pomoc w rozwiązywaniu bieżących problemów będzie bardzo mile widziana.
Uwaga. Wyprawa na warunkach, jakie przedstawiamy poniżej odbędzie, jeśli na całą trasę zarejestruje się więcej niż 10 osób. (Uwaga! Warunek został spełniony, niniejsze warunki są obowiązujące.) Musimy to wiedzieć odpowiednio wcześnie (choćby po to, by rezerwować bilety lotnicze, promowe, hostele), dlatego koniec rejestracji na całą trasę wyznaczamy na 17.11.2015. (Uwaga! Termin ostateczny przesuwamy do 10 grudnia.) Na krótsze odcinki trasy można rejestrować i w późniejszych terminach. Jeśli nie zbierze się taka grupa osób, warunki uczestnictwa mogą ulec zmianie albo wyprawa może być anulowana. W takiej sytuacji ci, którzy zarejestrowali się i wnieśli opłatę, dostaną zwrot całej kwoty. Będziemy cię informować o postępach w organizowaniu się grupy.
IV Olimpijska Wyprawa „Z Londynu do Rio de Janeiro” jest przeznaczona dla rowerzystów, którzy mają doświadczenie w podróżowaniu na długich i trudnych trasach, w surowych warunkach kempingowych. Decydowanie się na całą trasę jest prawdziwym wyzwaniem. Trzeba być przygotowany na przygody, wysokie temperatury i wilgotność powietrza oraz na nieprzewidziane przeszkody na drodze. Wyprawa jest otwarta dla wszystkich, ale przed rejestracją powinieneś się zastanowić, czy jesteś w stanie (fizycznie i psychicznie) ją zakończyć i nie być ciężarem dla grupy.
Uczestnikami BC są ludzie z różnych krajów i kontynentów. Dobrze będzie, jeśli zaznaczycie narodową przynależność, wioząc na przykład na rowerze flagę swego kraju czy miasta, tak by ci, których spotykamy na drodze mogli nas identyfikować jak międzynarodową przyjazną grupę rowerzystów.
Zasady organizacyjne. Staramy się dotrzymywać zasad, na jakich organizowane były poprzednie wyprawy BC.
- Dzienny dystans zwykle wynosi 80-90 km, ale w zależności od uwarunkowań trasy może przekroczyć 100 km.
- Dni odpoczynku (rest day) planowane są raz w tygodniu albo częściej (nawet dzień po dniu), jeśli są ciekawe miejsca do zwiedzenia. Raz w miesiącu będzie 2-3 dniowe res day’e.
- Trasa biegnie przez tereny, gdzie obozowanie na dziko może być niebezpieczne lub niemożliwe. Oficjalne kempingi są rzadko, dlatego będziemy spać w pousadas (guest house), na stacjach benzynowych, w prywatnych farmach. Jednocześnie musisz być przygotowany na spanie w dżungli czy na plażach, gdzie przyda się hamak i moskitiera. Z oczywistych względów wiele noclegów nie będzie zaaranżowana z wyprzedzeniem i startując rano, nie zawsze będziesz wiedział, gdzie będziesz spał. Kierowca wyprawowego samochodu będzie znajdował noclegi na bieżąco i pomagał na nie trafić, zostawiając znaki.
- Kserokopie mapy z zaznaczoną dzienną trasą oraz jej opisem będą rozdawane każdego ranka na map meetingach, podczas których odbywa się omówienie trasy.
- Z jednego miejsca noclegowego do drugiego możesz podróżować indywidualnie lub w grupkach. Jeśli jednak program przewiduje wspólne przedsięwzięcie, będziemy jechać jedną grupą w wyprawowych koszulkach i z innym emblematami rajdu.
- Samochód obsługujący wyprawę będzie nam towarzyszył na trasie poza odcinkiem w Trynidadzie i Tobago. Ale nie tylko z tego powodu musisz być przygotowany na przewóz całego swojego bagażu na rowerze – mogą zdarzyć się awarie auta i inne nieprzewidziane okoliczności. W opłatę za uczestnictwo wliczony jest przewóz Twojego bagażu w torbie, którą otrzymasz od organizatorów – nie więcej niż 25 kg.
- W awaryjnych sytuacjach można zadzwonić po kierowcę, prosząc o podwiezienie tam, gdzie może być udzielona pomoc medyczna lub techniczna. Jeśli uczestnik dozna urazu, zachoruje lub z innych ważnych przyczyn nie będzie mógł jechać na rowerze więcej niż 2-3 dni, możemy zaoferować wiezienie roweru w samochodzie, ale nie zawsze gwarantujemy miejsce w szoferce.
- Planując trasę, staraliśmy się unikać dróg o dużym natężeniu ruchu samochodowego, ale nie zawsze było to możliwe. Trzeba być bardzo ostrożnym na zatłoczonych drogach. Większa część trasy będzie przebiegać utwardzonymi drogami, ale nie zabraknie też tych nieutwardzonych, błotnistych.
Przyjazd / Wyjazd. Staramy się o zniżkę grupową na lot z Londynu do Tobago. Jeśli jesteś zainteresowany, skontaktuj się z nami najszybciej, jak to jest możliwe.
Koszty dojazdu i wyjazdu nie są wliczone w opłatę za uczestnictwo. Możesz się dołączyć i odłączyć w dowolnym miejscu na trasie, ale sposób, w jaki to zrobisz, musisz zaplanować samodzielnie. Nasze rekomendacje poznasz, klikając – tutaj. Możemy cię zabrać z miejsca dojazdu czy dowieść do miejsca wyjazdu wyprawowym samochodem, ale za dodatkową opłatą w promieniu ~50 km (100 km w obydwie strony). Powinieneś nas o tym poinformować przynajmniej z dwudniowym wyprzedzeniem, z organizatorami będzie kontakt telefoniczny i mailowy. Znalezienie miejsc, w których będzie dogodnie się dołączyć i odłączyć nie powinno stanowić problemu, niemal na całej trasie jest publiczna komunikach pomiędzy wioskami i dużymi miastami, a lotniska krajowe są skomunikowane z międzynarodowymi.
Choć program wyprawy jest określony, mogą się zdarzyć przesunięcia w datach (plus/minus 2-3 dni) z powodu pogody czy innych nieprzewidzianych trudności. Planując swoją podróż, trzeba mieć to na uwadze.
Porady jak zapakować rower do samolotu znajdziesz tutaj.
Wizy. O wizy ubiegamy się indywidualnie, nie ma wiz grupowych. Jeśli potrzebujesz pomocy, pomożemy Ci po zarejestrowaniu się. Z uwagi na długość wyprawy, paszport powinien być ważny przynajmniej rok od momentu jej startu. Wymagania wizowe w poszczególnych krajach na trasie – kliknij tutaj.
Promy. Z przeprawy promowej będziemy korzystać z Tobago do Trynidadu, wynajmujemy prywatnego przewoźnika z Trynidadu do Wenezueli. Deltę Amazonki również pokonamy na pokładzie, podobnie jak inne zatoki i rzeki. Ceny biletów nie są uwzględnione w opłacie rejestracyjnej, za bilety każdy będzie płacił oddzielnie, w czasie rajdu.
Wyżywienie. Powinniście mieć butle i palniki gazowe oraz menażki do przygotowywania dla siebie posiłków na kempingach oraz odpowiedni zapas napojów i jedzenia w ciągu dnia. Będą niezamieszkałe odcinki bez sklepów i knajp, wtedy zapewniamy transport zapasów w samochodzie. Jeśli na miejscu noclegowym nie będzie bieżącej wody pitnej, kierowca zapewnia dowóz baniaka z wodą.
Szczepienia. Musisz je wykonać odpowiednio wcześnie, żeby działały w czasie podróży, zazwyczaj kilka tygodni przed wyjazdem (zapytaj lekarza). Musisz mieć ze sobą międzynarodową (żółtą) książeczkę szczepień z odpowiednimi wpisami.
Obowiązkowe:
- przeciwko żółtej gorączce/febrze (na całej trasie);
- na wirusowe zapalenie wątroby typu B (WZW B) przy wjeździe do Gujany Francuskiej.
Zalecane:
- wirusowe zapalenie wątroby A (WZW A), błonica, tężec, polio, dur brzuszny (na całej trasie);
- wirusowe zapalenie wątroby typu B (WZW B) (Wenezuela, Brazylia, Gujana, Surinam);
- japońskie zapalenie mózgu (Wenezuela).
Zalecana profilaktyka:
- przeciw wściekliźnie (wszędzie, poza Trynidadem i Tobago);
- malarii i dendze, czyli odstraszacze komarów (zwłaszcza na południu Trynidadu i Tobago oraz Surinamu);
- leptospirozie (unikanie kąpieli w otwartych zbiornikach wodnych w Gujanie).
Konieczne dokumenty i wyposażenie:
- rower przygotowany na długą wyprawę (wyposażony w sakwy, bagażnik, bezpieczne hamulce, oświetlenie, wygodne siodełko); szukasz porady – kliknij tutaj;
- dobra odzież chroniąca przede wszystkim przed słońcem, ale również na inne warunki pogodowe; plus dobre kremy zabezpieczające;
- podstawowy zestaw części zamiennych i narzędzi serwisowych do roweru (w samochodzie będzie ich więcej);
- podstawowe lekarstwa i środki opatrunkowe (w samochodzie będzie apteczka wyprawowa);
- środki przeciwko komarom i innym insektom, a także po ukąszeniach;
- ważny przynajmniej rok naprzód paszport ze wszystkimi wymaganymi wizami;
- INDYWIDUALNE UBEZPIECZENIE MEDYCZNE, nie przewidujemy ubezpieczenia grupowego;
- sprzęt biwakowy (namiot, śpiwór, kuchenka, latarka itp.);
- pieniądze na własne wydatki, np. naprawę roweru, jedzenie, przejazdy, bilety do muzeów, na promy, i in.;
- telefon komórkowy.
Dzieci poniżej 18 lat. Osoby małoletnie mogą wziąć udział w wyprawie tylko pod opieką rodziców (przynajmniej jednego) albo dorosłego, który jest do tego upoważniony notarialnie i bierze całkowitą odpowiedzialność za podopiecznego.
Transport bagażu w czasie wyprawy. Nie zapewniamy transportu bagażu samochodem w Trynidadzie i Tobago. Osobisty niezbędny bagaż najlepiej przewozić na rowerze w sakwie. Przewóz bagażu samochodem wyprawowym jest ograniczony do 25 kg, powinien się zmieścić do standardowego worka ochronnego, który otrzymacie od organizatorów. Koszt transportu jest wliczony w opłatę za uczestnictwo. W nagłych sytuacjach (wypadek, transport na prom, czy nieprzewidziane okoliczności np. przy przekraczaniu granicy), trzeba być przygotowanym na wiezienie swojego bagażu na rowerze. Jeśli masz zamiar wieść wyprawowym samochodem bagaż dodatkowy, musisz to zgłosić w formularzu rejestracyjny i wnieść stosowną opłatę z wyprzedzeniem (2 euro za dzień).
Organizatorzy i kierowca nie są odpowiedzialni za bezpieczeństwo bagażu. Musisz sam ubezpieczyć swój bagaż na okoliczność kradzieży i odpowiednio chronić.
Opłata za uczestnictwo. Wyprawa jest międzynarodowa, stawkę szacujemy więc w euro, ale opłatę można zrobić w złotych, przeliczając kwotę według średniego kursu NBP w dniu robienia przelewu a nie w dniu rejestracji.
Spodziewamy się, że koszty organizowania wyprawy w tej części świata (w szczególności zakup w Wenezueli samochodu transponującego bagaż i przeprawianie go przez różnego rodzaju wody) będą wyższe niż te w czasie III Wyprawy Olimpijskiej w 2012 roku o 10%. Dlatego podnosimy średnią stawkę za dzień do 17.63 euro. Opłata za dzień jest zmienna, zależy od tego, na ile dni się rejestrujesz. Ci, którzy decydują się na dłuższy odcinek, zapłacą mniej. I tak, za 30 pierwszych dni zapłacisz 25 euro za dzień, za dni 31-60 mniej, bo 20 euro za dzień, a od 61 dnia do końca podróży 15 euro za dzień.
Wpisz do tabelki w formularzu rejestracyjnym, ile dni planujesz uczestniczyć w wyprawie, uwzględnij ewentualne zniżki czy opłaty dodatkowe, a opłata wyliczona zostanie automatycznie. Chcąc odpowiedzialnie organizować wyprawę, prosimy nie czekać na ostatnią chwilę.
Jeśli rejestracja i połowa opłaty nie wpłynie na trzy miesiące przed rozpoczęciem wyprawy, cała opłata za uczestnictwo automatycznie wzrasta o 10 %, a zniżki tracą ważność. Druga część opłaty musi wpłynąć przed startem w wyprawie, inaczej automatycznie wzrośnie o 10%.
Nie pobieramy opłaty od lokalnych rowerzystów, którzy dołączą do nas na nie dłużej niż trzy dni i będą wspierać organizacyjnie wyprawę. Poprosimy ich o pokrycie kosztów noclegów. Zaproponujemy im także „pakietu uczestnika wyprawowy” (koszulka, chorągiewka, naklejka).
Opłata za uczestnictwo zawiera:
- nocleg pod namiotem na kempingu, a gdy jest to niemożliwe – „na dziko” (zapewniamy wodę pitną z beczek, wywóz śmieci), na prywatnej ziemi, a gdy rozstawienie namiotów jest niemożliwe, śpimy pod dachem, np. pousada, hostel;
- samochód podążający z wyprawą (z wykluczeniem Trynidadu i Tobago), wyposażony w apteczkę i podstawowy serwis rowerowy, w sytuacjach wyjątkowych można zadzwonić do kierowcy po pomoc;
- transport samochodem bagażu uczestnika do 25 kg w torbie ochronnej;
- kopie kserograficzne map z zaznaczonymi dziennymi trasami, miejscami wartymi zwiedzania i krótkim opisem, codzienną konsultację na temat trasy, programu, wyżywienia, noclegu;
- pakiet uczestnika wyprawy: koszulka (dla uczestniczących powyżej 30 dni), flaga, naklejka;
- niespodzianki przygotowane przez organizatorów.
Zniżki: Zniżki będą honorowane pod warunkiem, że rejestracja i przynajmniej połowa opłaty za uczestnictwo wpłyną na 3 miesiące przed startem uczestnika w wyprawie. Zniżki nie dublują się, musisz wybrać jedną z nich.
- 15 % – uczniowie i studenci (nie więcej niż 26 lat), emeryci powyżej 60 roku życia, rodziny (trzy i więcej osób) oraz weterani BC, czyli ci, którzy uczestniczyli w poprzednich wyprawach BC (krótkie CROTO-wyprawy nie wliczają się) sto dni i więcej. Uczestnik, który przekroczy granicę setnego dnia w ciągu pierwszych 60 dni, będzie miał naliczaną zniżkę od tego dnia do 60, później już nie.
- Po 60 dniach stawka dzienna znacznie się obniża, w związku z tym na dalsze dni nie ma zniżek.
- Zniżka specjalna – negocjowana indywidualnie dla uczestników, którzy znajdą sponsorów albo wesprą organizatorów w inny sposób przed lub w trakcie wyprawy.
Fundusz sytuacji wyjątkowych. W takich długich i odległych wyprawach nie sposób przewidzieć wszystkie wydatki, dlatego – tak jak w 2008 roku, jadąc Olimpii do Pekinu – tworzymy rezerwowy fundusz. Pieniądze z depozytu będą użyte tylko w wyjątkowych sytuacjach: kradzież czy awaria samochodu itp. Depozyt obliczamy mnożąc 2 euro przez dni Twojego uczestnictwa. Niewykorzystany – w całości lub częściowo – zwrócimy w ciągu 30 dni po wyprawie.
Opłaty za usługi dodatkowe (opcjonalnie):
– zaznaczone w formularzu rejestracyjnym:
- przewóz osobistego nadbagażu (dodatkowy worek do 20 kg, jeden bagaż do 25 kg jest wliczony w opłatę rejestracyjną) – 2 euro za dzień,
- koszulka z logo wyprawy (za darmo jest dla uczestników jadących ponad 30 dni) – 15 euro,
– zgłoszone w czasie wyprawy:
- części rowerowe (ceny sklepowe),
- możliwość podwiezienia samochodem na miejsce dołączenia/odłączenia do/z wyprawy w promieniu ~50 km (5 euro za 10 km).
Zasady rezygnacji z udziału. Uiszczona opłata za uczestnictwo jest zwracana w wysokości uzależnionej od daty wpłynięcia rezygnacji (przed rozpoczęciem rajdu, należy o tym powiadomić organizatora, wysyłając list na bc2016@bicycle.pl lub dzwoniąc na numer 663 266 553; w czasie trwania rajdu trzeba ją zgłosić liderowi wyprawy). Rezygnując otrzymasz zwrot całości wniesionej opłaty od 60 dnia uczestnictwa, do 60 dnia włącznie pieniądze zostaną zwrócone według poniższych zasad:
- do 30 dni przed rozpoczęciem – 100%;
- od 10 do 30 dni przed rozpoczęciem – 70%;
- mniej niż 10 dni przed rozpoczęciem – brak zwrotu, aczkolwiek 70% może być zdeponowana na koncie uczestnika w przyszłorocznej wyprawie; jeśli w niej nie weźmie udziału, pieniędzmi przechodzą do dyspozycji organizatora;
- po 20 i więcej dniach podróżowania – 80% nie wykorzystanej opłaty (za pierwsze 20 dni nie ma refundacji);
- zwrot pieniędzy w przypadku rezygnacji nastąpi w ciągu 30 dni po zakończeniu wyprawy;
- w przypadku usunięcia uczestnika z powodu złamania przez niego zasad wyprawy, nie ma zwrotu pieniędzy;
- jeśli miejsce noclegowe, które zapewniają organizatorzy zdecydujesz się zamienić na inne, sam ponosisz związane z tym koszty; nie oddajemy pieniędzy za to, że nie skorzystałeś z jakiegoś powodu ze zorganizowanego noclegu;
- jeśli z jakichś powodów odłączysz się od grupy na dzień lub dłużej, nie oddajemy pieniędzy za ten czas.
Organizatorzy:
- Stowarzyszenie Podróżników CROTOS, +48 663 266 553, bc2016@bicycle.pl, Maryla Zielińska;
- Litewska Fundacja GMPR (Great Millennium Peace Ride), +37068659375, bc2016@bicyce.lt, Sigitas Kučas.
Patronaty:
Patronat Honorowy – Polski Komitet Olimpijski