Warunki uczestnictwa
Wyprawy BaltiCCycle (BC) nie są komercyjnym przedsięwzięciem, organizatorzy są wolontariuszami, zebrane opłaty rejestracyjne mają pokryć koszty przygotowania i realizacji wyprawy. Dołączając do BC, stajesz się członkiem zespołu, liczymy na Twoją dobrą wolę i właściwe zrozumienie zasad oraz warunków uczestnictwa w naszej wyprawie. Twoja pomoc w rozwiązywaniu bieżących problemów będzie mile widziana.
BC 2017 „Z Baskonii do Apulii” jest przeznaczona dla rowerzystów, którzy mają doświadczenie w podróżowaniu w górach. Trzeba być przygotowany na przygody, upał oraz nieprzewidziane przeszkody po drodze. Wyprawa jest otwarta dla wszystkich, ale przed rejestracją powinieneś się zastanowić, czy jesteś w stanie (fizycznie i psychicznie) ją zakończyć i nie być ciężarem dla grupy i nie przysporzyć sobie i innym problemów.
Uczestnikami BC są ludzie z różnych krajów. Dobrze będzie, jeśli zaznaczycie narodową przynależność, wioząc na przykład na rowerze flagę swego kraju czy miasta, tak by ci, których spotykamy na drodze mogli nas identyfikować jak międzynarodową grupę rowerzystów.
Zasady organizacyjne. Staramy się dotrzymywać zasad, na jakich organizowane były poprzednie wyprawy BC, ale każda trasa jest inna, dlatego nie da się wszystkiego przewidzieć czy powtórzyć.
- Dzienny dystans zwykle wynosi ~70 km, ale czasem i ~90 km.
- Dni odpoczynku (rest day) planowane są raz w tygodniu a nawet częściej, jeśli są ciekawe miejsca po drodze.
- Będziemy spać w namiotach na kempingach, w hostelach (w miastach) i w innych osiągalnych miejscach.
- Samochód obsługujący wyprawę będzie nam towarzyszył na całej trasie. Bagaż uczestnika ograniczony jest do 20 kg, powinien się zmieścić do standardowego worka, który otrzymasz na starcie. Transport bagażu wliczony jest w opłatę za uczestnictwo.
- Kserokopie mapy z zaznaczoną dzienną trasą oraz jej opisem będą rozdawane każdego ranka na map meetingach, podczas których odbywa się omówienie trasy.
- Z jednego miejsca noclegowego do drugiego możesz podróżować indywidualnie lub w grupkach. Jeśli jednak program przewiduje wspólne przedsięwzięcie, będziemy jechać jedną grupą w wyprawowych koszulkach i z innym emblematami rajdu.
- W awaryjnych sytuacjach można zadzwonić po kierowcę, prosząc o podwiezienie tam, gdzie może być udzielona pomoc medyczna lub techniczna. W przypadku choroby czy z innych przyczyn, z powodu których uczestnik nie może jechać na rowerze, oferujemy miejsce w samochodzie dla niego i dla roweru, ale nie dłużej niż 2-3 dni.
- Planując trasę, staraliśmy się unikać dróg o dużym natężeniu ruchu samochodowego, ale nie zawsze było to możliwe. Musisz uważać na zatłoczonych drogach. Większość trasy została poprowadzona drogami asfaltowymi.
Przyjazd / Wyjazd. Koszty dojazdu i wyjazdu nie są wliczone w opłatę za uczestnictwo. Możesz się dołączyć i odłączyć w dowolnym miejscu na trasie, ale sposób, w jaki to zrobisz, musisz zaplanować samodzielnie. Możemy cię zabrać z miejsca dojazdu czy dowieść do miejsca wyjazdu wyprawowym samochodem, ale za dodatkową opłatą (5 euro za 10 km) w promieniu ~50 km (w dwie strony ~100 km). Powinieneś nas o tym poinformować przynajmniej z dwudniowym wyprzedzeniem. Odłączenie się czy przyłączenie nie powinno być problemem, transport publiczny łączy niemal wszystkie ważniejsze punkty na trasie. Choć program wyprawy jest określony, mogą się zdarzyć przesunięcia w datach (plus/minus 1 dzień) z powodu pogody czy innych nieprzewidzianych trudności. Planując swoją podróż, trzeba mieć to na uwadze.
Oto nasze porady jak znaleźć korzystne połączenia lotnicze – kliknij tutaj.
Porady jak zapakować rower do samolotu znajdziesz – kliknij tutaj.
Promy. Będziemy korzystać z przeprawy z Barcelony na Sardynię do Porto Torres (67 euro – na pokładzie i z Sardynii, z Cagliari, do Neapolu (51,43 euro – na pokładzie), przewóz roweru wliczony w cenę biletów. Możesz zarezerwować sobie sam bilet, zwłaszcza jeśli chcesz mieć więcej komfortu (Grimaldi – pierwszy prom, Tirenia – drugi prom), a jeśli wolisz skorzystać z naszej oferty (standardowe miejsce na pokładzie), zaznacza to w odpowiednim miejscu w formularzu rejestracyjnym. Dwa inne przejazdy na Sardynii są krótsze i o wiele tańsze, bilety kupujemy na miejscu indywidualnie.
Wyżywienie. Zależy od ciebie. Powinieneś mieć butlę gazową i palnik oraz menażki do przygotowywania posiłków na kempingach. Trasa prowadzi przez zamieszkałe tereny, nie będzie problem ze znalezieniem knajpy czy sklepu. Z powodu gorąca, musisz pamiętać o wożeniu ze sobą na rowerze odpowiedniej ilości napojów.
Szczepienia. Nie ma szczególnych zaleceń, ale zawsze w podróży dobrze być zaszczepionym na wirusowe zapalenie wątroby A i B, kleszcze, dur brzuszny, tężec, błonicę.
Konieczne dokumenty i wyposażenie:
- rower przygotowany na wyprawę (wyposażony w sakwy, bagażnik, bezpieczne hamulce, oświetlenie, wygodne siodełko); szukasz porady jak przygotować rower – kliknij tutaj;
- odzież przeciwdeszczowa i chroniąca przed słońcem (także kremy z filtrem na skórę i okulary przeciwsłoneczne);
- podstawowy zestaw części zamiennych i narzędzi serwisowych do roweru (w samochodzie będzie ich więcej);
- podstawowe lekarstwa i środki opatrunkowe (w samochodzie będzie apteczka wyprawowa);
- ważny paszport lub dowód osobisty;
- INDYWIDUALNE UBEZPIECZENIE MEDYCZNE, nie przewidujemy ubezpieczenia grupowego;
- sprzęt biwakowy (namiot, śpiwór, kuchenka, latarka itp.);
- pieniądze na własne wydatki, np. naprawę roweru, jedzenie, przejazdy, bilety do muzeów, na promy;
- telefon komórkowy;
- zalecane jest posiadanie nawigacji GPS albo mapy off-line w komórce.
Dzieci poniżej 18 lat. Osoby małoletnie mogą wziąć udział w wyprawie tylko pod opieką rodziców (przynajmniej jednego) albo dorosłego, który jest do tego upoważniony notarialnie i bierze całkowitą odpowiedzialność za podopiecznego.
Transport bagażu w czasie wyprawy. Osobisty niezbędny bagaż najlepiej przewozić na rowerze w sakwie. Przewóz bagażu samochodem wyprawowym jest ograniczony do 20 kg, powinien się zmieścić do standardowego worka ochronnego, który otrzymacie od organizatorów. Koszt transportu jest wliczony w opłatę za uczestnictwo.
Jeśli masz zamiar wieść wyprawowym samochodem dodatkowy bagaż (nie więcej niż 20 kg), musisz to zgłosić w formularzu rejestracyjny i wnieść stosowną opłatę z wyprzedzeniem (2 euro za dzień).
Jest możliwy transport roweru i cięższego bagażu na start wyprawy czy po jej zakończeniu wyprawowym samochodem (dostarczasz sam w umówione miejsce): w jedną stronę – 40 euro, w obydwie – 70 euro. Ograniczona ilość miejsc.
Organizatorzy i kierowca nie są odpowiedzialni za bezpieczeństwo bagażu. Musisz sam ubezpieczyć swój bagaż na okoliczność kradzieży i odpowiednio chronić.
Opłata za uczestnictwo. Wynosi 25 euro za dzień. Stawka jest wyższa niż zwykle z powodu wysokich cen na kempingach w Hiszpanii i we Włoszech (często wyższych niż w hostelach), a rozbijanie namiotów na dziko w tych krajach jest praktycznie niemożliwe jeśli chodzi o grupy.
Wyprawa jest międzynarodowa, stawkę szacujemy więc w euro, ale opłatę można zrobić w złotych, przeliczając kwotę według średniego kursu NBP w dniu robienia przelewu a nie w dniu rejestracji.
Wpisz do tabelki w formularzu rejestracyjnym, ile dni planujesz uczestniczyć w wyprawie, uwzględnij ewentualne zniżki czy opłaty dodatkowe, a opłata wyliczona zostanie automatycznie. Aby uniknąć kłopotów noclegowych (rezerwacje trzeba robić z dużym wyprzedzeniem), prosimy tych, którzy myślą o udziale o jak najszybszą rejestrację. Jeśli rejestracja i przynajmniej połowa opłaty za uczestnictwo nie wpłyną na miesiąc przed Twoim startem w wyprawie, cała opłata członkowska wzrośnie o 10% a zniżki tracą ważność. Druga część opłaty musi być wpłacona na 5 dni przed Twoim startem w wyprawie, w przeciwnym razie też wzrośnie o 10 %.
Nie pobieramy opłaty od lokalnych rowerzystów, którzy dołączą do nas na nie dłużej niż trzy dni i będą wspierać organizacyjnie wyprawę. Poprosimy ich o pokrycie kosztów noclegów. Zaproponujemy im także „pakietu uczestnika wyprawowy” (koszulka, chorągiewka, naklejka).
Opłata za uczestnictwo zawiera:
- noclegi pod namiotem na w pełni wyposażonych kempingach, w hostelach, w prywatnych miejscach w skromnych warunkach czy na dziko, kiedy to możliwe;
- samochód towarzyszący grupie, wiozący apteczkę i części serwisowe do rowerów, służący także pomocą w razie wypadku;
- transport bagażu, który zmieści się w standardowym worku i będzie ważył do 20 kg;
- kopie kserograficzne map z zaznaczonymi dziennymi trasami, miejscami wartymi zwiedzania i krótkim opisem, codzienna konsultacja na temat trasy, programu, wyżywienia, noclegu;
- koszulka dla uczestnika, który jedzie ponad 14 dni, chorągiewka, naklejka z logo wyprawy;
- niespodzianki przygotowane przez organizatorów.
Zniżki. Ważne pod warunkiem, że rejestracja i przynajmniej połowa opłaty za uczestnictwo wpłyną na miesiąc przed Twoim startem w wyprawie. Musisz wybrać jedną ze zniżek, nie dodają się:
- 10% – uczniowie i studenci (nie więcej niż 26 lat), rodziny (trzy i więcej osób);
- 15% – weterani BC, czyli ci, którzy uczestniczyli w poprzednich wyprawach BC (krótkie CROTO-wyprawy nie wliczają się) sto dni i więcej. Uczestnik, który przekroczy granicę setnego dnia na tej trasie, będzie miał naliczaną zniżkę od tego dnia;
- 100% – uczestnicy, którzy w całości przygotują całą lub część wyprawy (trasa, mapy, opisy, noclegi, transport etc.) nie zapłacą za przygotowany przez siebie odcinek i za taka samą ilość dni na tej lub kolejnej wyprawie BC albo otrzymają inną gratyfikację uzgodnioną z organizatorami;
- zniżka specjalna – negocjowana indywidualnie dla uczestników, którzy znajdą sponsorów albo wesprą organizatorów w inny sposób przed lub w trakcie wyprawy.
Opłaty za usługi dodatkowe (opcjonalnie):
– zaznaczone w formularzu rejestracyjnym:
- przewóz osobistego nadbagażu (dodatkowy worek do 20 kg) – 2 euro za dzień,
- koszulka z logo wyprawy dla uczestników, którzy jadą 14 dni i krócej oraz dodatkowa dla tych, którzy jadą powyżej 14 dni i dostają jedną bezpłatnie – 10 euro;
- transport roweru i cięższego bagażu na start wyprawy i po jej zakończeniu, dowóz własny w umówione miejsce: w jedną stronę – 40 euro, w dwie – 70 euro;
- promy (rower wliczony w bilet): z Barcelony do Porto Torres (Sardynia): 67 euro – na pokładzie, 79 euro – miejsce typu Pullmann, 91 euro – łóżko w 4-osobowej kabinie; z Cagliari (Sardynia) do Neapolu: 51,43 euro – na pokładzie, 71,15 euro – w przedziale.
– zgłoszone w czasie wyprawy:
- części rowerowe w cenach sklepowych,
- możliwość podwiezienia samochodem na miejsce dołączenia/odłączenia do/z wyprawy w promieniu ~50 km (4 euro za 10 km).
Zasady rezygnacji z udziału. Uiszczona opłata za uczestnictwo jest zwracana w wysokości uzależnionej od daty wpłynięcia rezygnacji, przed rozpoczęciem rajdu, należy o tym powiadomić organizatora, wysyłając list na adres bc2017@bicycle.pl; w czasie trwania rajdu trzeba ją zgłosić liderowi wyprawy i otrzymać potwierdzenie. Data jest ważna, ponieważ rezygnując z wyprawy uczestnik otrzymuje z powrotem pieniądze według następujących reguł:
- do 30 dni przed rozpoczęciem – 100%;
- od 10 do 30 dni przed rozpoczęciem – 70%;
- mniej niż 10 dni przed rozpoczęciem – brak zwrotu, aczkolwiek 70% może być zdeponowana na koncie uczestnika w kolejnych wyprawach;
- po 10 i więcej dniach podróżowania – 80% nie wykorzystanej opłaty albo 90% kwoty może być zdeponowane na koncie uczestnika w kolejnej wyprawie;
- zwrot pieniędzy w przypadku rezygnacji nastąpi w ciągu 30 dni po zakończeniu wyprawy;
- w przypadku usunięcia uczestnika z powodu złamania przez niego zasad wyprawy, nie ma zwrotu pieniędzy;
- jeśli miejsce noclegowe, które zapewniają organizatorzy zdecydujesz się zamienić na inne, sam ponosisz związane z tym koszty; nie oddajemy pieniędzy za to, że nie skorzystałeś z jakiegoś powodu ze zorganizowanego noclegu;
- jeśli z jakichś powodów odłączysz się od grupy na dzień lub dłużej, nie oddajemy pieniędzy za ten czas.
Organizatorzy:
• Koordynatorzy: Sigitas Kučas, Maryla Zielińska, Giulia Brotto, Carlotta Dall’Aglio;
• Litewska Fundacja GMPR:, +370 686 59375, bc2017@bicycle.lt;
• Stowarzyszenie Podróżników CROTOS : +48 663 266553, b@c2017bicycle.pl.