Warunki uczestnictwa
Wyprawy BaltiCCycle (BC) nie są komercyjnym przedsięwzięciem, organizatorzy są wolontariuszami, zebrane opłaty rejestracyjne mają pokryć koszty przygotowania i realizacji wyprawy. Każda trasa jest inna, dlatego nie jest możliwe wcześniejsze dopracowanie wszystkich szczegółów. Dołączając do BC, stajesz się członkiem zespołu, liczymy na Twoją dobrą wolę i właściwe zrozumienie zasad oraz warunków uczestnictwa w naszej wyprawie. Twoja pomoc w rozwiązywaniu bieżących problemów będzie mile widziana.
Uwaga. BC 2019 „Carretera Austral – drogą na końcu świata” odbędzie się na poniższych warunkach, jeśli nie mniej niż dziesięciu uczestników zarejestruje się na całą trasy. Musimy to wiedzieć z wyprzedzeniem (by rezerwować bilet na samolot, promy, miejsca w hostelach itp.), dlatego termin rejestracji upływa 30 listopada 2018 roku. Jeśli nie uzbiera się wystarczająca grupa chętnych, poniższe warunki uczestnictwa mogą się zmienić a dzienna stawka za udział wzrosnąć. Po rejestracji będziesz regularnie informowany przez e-mail o postępie zgłoszeń.
Trasa BC 2019 w Patagonii jest przeznaczona dla tych, którzy mają doświadczenie w podróżowaniu na długich dystansach, w surowych warunkach zarówno do jazdy na rowerze, jak i kempingowania, po drogach nie asfaltowych przez niezamieszkane tereny. Przejechanie całej trasy jest na pewno wyzwaniem! Bądź przygotowany na przygody, ekstremalne warunki pogodowe i nieprzewidziane przeszkody. Wyprawa jest otwarta dla wszystkich, ale przed rejestracją powinieneś się zastanowić, czy jesteś w stanie (fizycznie i psychicznie) ją zakończyć i nie być ciężarem dla grupy, nie przysporzyć sobie i innym problemów.
Warunki na drogach będą bardzo różne, także w zależności od pogody. Musisz być bardzo ostrożny zwłaszcza zjeżdżając w dół nieutwardzoną drogą. Wiele przeszkód – kamienie, piasek – mogą spowodować poważne wypadki. Na pierwszym odcinku trasy, z Puerto Montt do O’Higgins, ~60% dróg to szuter; na drugim odcinku, z O’Higgins do Punta Arenas, ~25%. Każdego roku jednak przybywa odcinków asfaltowych dróg.
Uczestnikami BC są ludzie z różnych krajów. Dobrze będzie, jeśli zaznaczysz narodową przynależność, wioząc na przykład na rowerze flagę swego kraju czy miasta, tak by ci, których spotykamy na drodze mogli nas identyfikować jak międzynarodową grupę rowerzystów.
Zasady organizacyjne. Staramy się dotrzymywać zasad, na jakich organizowane były poprzednie wyprawy BC.
- Średni dystans dzienny na tej trasie wynosi 64.6 km. To krócej niż zwykle z uwagi na trudne warunki do jazdy na rowerze i wiele atrakcji przyrodniczych, które będziemy mieli pod drodze.
- Dni odpoczynku (rest day) planowane są raz w tygodniu a nawet częściej, jeśli są ciekawe miejsca do zwiedzenia.
- Trasa wiedzie prze słabo zaludnione tereny, dlatego często będziemy kempingować na łonie natury. W miastach i wioskach będziemy starali się zatrzymywać na oficjalnych kempingach lub w hostelach. Wielu noclegów nie da się zaaranżować z wyprzedzeniem, będzie i tak, że wyjeżdżając rano na trasę, nie będziesz znał miejsca noclegu. Zadaniem kierowcy wyprawowego samochodu będzie znalezienie spania i skuteczne poinformowanie uczestników, jak je znaleźć, na przykład poprzez zostawienie znaków na drodze lub w miarę zasięgu, poinformowanie przez telefon.
- Kserokopie mapy z zaznaczoną dzienną trasą oraz jej opisem będą rozdawane każdego ranka na map meetingach, podczas których odbywa się też omówienie trasy.
- Z jednego miejsca noclegowego do drugiego możesz podróżować indywidualnie lub w dowolnych grupkach. Jeśli jednak program przewiduje wspólne przedsięwzięcie, będziemy jechać jedną grupą w wyprawowych koszulkach i z innymi emblematami rajdu.
- Chociaż samochód obsługujący wyprawę będzie nam towarzyszył na całej trasie, powinieneś być przygotowany do wiezienia najpotrzebniejszego bagażu na rowerze nawet przez kilka dni, na wypadek awarii samochodu czy innych nieprzewidzianych okoliczności. Bagaż uczestnika ograniczony jest do 20 kg, powinien się zmieścić do standardowego worka, który otrzymasz na starcie. Transport bagażu wliczony jest w opłatę za uczestnictwo.
- W awaryjnych sytuacjach można zadzwonić po kierowcę (trzeba pamiętać, że nie wszędzie będzie sieć) prosząc o podwiezienie tam, gdzie może być udzielona pomoc medyczna lub techniczna. W przypadku choroby czy z innych przyczyn, z powodu których uczestnik nie może jechać dalej na rowerze, oferujemy miejsce w samochodzie dla niego i dla roweru, ale nie dłużej niż 2-3 dni.
Przyjazd / Wyjazd. Koszty dojazdu i wyjazdu nie są wliczone w opłatę za uczestnictwo. Możesz się dołączyć i odłączyć w dowolnym miejscu na trasie, ale sposób, w jaki to zrobisz, musisz zaplanować samodzielnie. Możemy cię zabrać z miejsca dojazdu czy dowieść do miejsca wyjazdu wyprawowym samochodem, ale za dodatkową opłatą (5 euro za 10 km) w promieniu ~50 km (w dwie strony ~100 km). Powinieneś nas o tym poinformować przynajmniej z dwudniowym wyprzedzeniem. Choć program wyprawy jest określony, mogą się zdarzyć przesunięcia w datach (plus/minus 2 dni) z powodu pogody czy innych nieprzewidzianych trudności. Planując swoją podróż, trzeba mieć to na uwadze.
Wizy. Będziemy dwukrotnie przekraczać granicę Argentyny i Chile. Obywatele polscy mogą wjechać do Chile i Argentyny bez wizy i przebywać w nich do 90 dni. Twój paszport powinien być ważny co najmniej pół roku przed wjazdem do Boliwii.
Warunki pogodowe. Rejon poniżej 40 równoleżnika ma ostry oceaniczny klimatz dużą ilością opadów, od 2000 do 4000 mm na rok. Panuje silny zachodni wiatr. Sama Carretera Austral nie jest szczególnie wietrzna. Rejon za El Chalten to spotkanie z regularnymi silnymi wiatrami, które zwykle wieją z zachodu i północnego-zachodu. Będziemy podróżować na przełomie lata i jesieni, będzie się oziębiać. W marcu średnia najwyższa temperatura w Puerto Montt to 16oC, a średnia najniższa 8oC; zmrok trwa 8 godzin. W Puerto Natales analogiczne temperatury to 14oC and 9oC i tyle samo godzin bez słońca.
Wycieczki. Planujemy piesze wycieczki do najatrakcyjniejszych miejsc w parkach narodowych, które będziemy mieli po drodze. Powinieneś mieć dobre buty, ubranie do wspinaczki, plecak i kijki.
Wyżywienie. Zależy od ciebie. Powinieneś mieć butlę gazową i palnik oraz menażki do przygotowywania posiłków Będą długie odcinki trasy bez dostępu do restauracji, supermarketów, a nawet zwykłych sklepików i knajpek. Jadąc przez niezamieszkałe tereny, będzie oczywiście możliwość przewozu dodatkowego prowiantu i picia w samochodzie wyprawowym. Jeśli na miejscu noclegowym nie będzie wody pitnej, za jej zapewnienie odpowiada kierowca.
Szczepienia. Zabierz ze sobą międzynarodową żółtą książeczkę szczepień, w której masz potwierdzone szczepienia. Szczepionka, aby działała, musi być wykonana na kilka tygodni przed dołączeniem do wyprawy. Musisz to skonsultować z lekarzem. W Chile i Argentynie nie są wymagane żadne szczepienia, ale dla swojego bezpieczeństwa możesz zaszczepić się na:
- zapalenie wątroby typu A,
- zapalenie wątroby typu B,
- dur brzuszny,
- wściekliznę,
- błonica / tężec (DT),
- odra / świnka / różyczka (MMR).
Konieczne dokumenty i wyposażenie:
- rower przygotowany na wyprawę (wyposażony w sakwy, bagażnik, dobre hamulce, oświetlenie i odblaski, wygodne siodełko); szukasz porady jak przygotować rower kliknij – tutaj;
- paszport roweru albo inny dokument poświadczający, że należy do Ciebie (o jego okazanie możesz zostać poproszony przekraczając granicę);
- dobrą odzież na różne warunki pogodowe, także kremy z filtrem na skórę i okulary przeciwsłoneczne;
- podstawowy zestaw części zamiennych i narzędzi serwisowych do roweru (w samochodzie będzie ich więcej);
- podstawowe lekarstwa i środki opatrunkowe (w samochodzie będzie apteczka wyprawowa);
- moskitierę i środki na ukąszenia;
- ważny paszport, przynajmniej pół roku na przód;
- INDYWIDUALNE UBEZPIECZENIE MEDYCZNE, nie przewidujemy ubezpieczenia grupowego;
- sprzęt biwakowy (namiot odporny na wiatr i deszcz, ciepły śpiwór, kuchenka, latarka itp.);
- buty, ubranie, plecak i czekan do wędrówki w górach;
- pieniądze na własne wydatki, np. naprawę roweru, jedzenie, przejazdy, bilety do muzeów i na promy, wstępy do parków narodowych;
- telefon komórkowy;
- zalecane jest posiadanie nawigacji GPS albo mapy off-line w komórce.
Dzieci poniżej 18 lat. Osoby małoletnie mogą wziąć udział w wyprawie tylko pod opieką rodziców (przynajmniej jednego) albo dorosłego, który jest do tego upoważniony notarialnie i bierze całkowitą odpowiedzialność za podopiecznego.
Transport bagażu. Osobisty niezbędny bagaż najlepiej przewozić na rowerze w sakwie. Przewóz bagażu samochodem wyprawowym jest ograniczony do 20 kg, powinien się zmieścić do standardowego worka ochronnego, który otrzymasz od organizatorów. Koszt transportu jest wliczony w opłatę za uczestnictwo. Powinieneś być przygotowany do przewiezienia najpotrzebniejszego bagażu na rowerze nawet przez kilka dni, na wypadek awarii samochodu, przedłużających się formalności przy przekraczaniu granicy (z Villa O’Higgin’s do El Chalten), czy innych nieprzewidzianych okoliczności. Jeśli masz zamiar wieść wyprawowym samochodem dodatkowy bagaż (nie więcej niż 20 kg), musisz to zgłosić w formularzu rejestracyjny i wnieść stosowną opłatę z wyprzedzeniem (2 € / dzień).
Organizatorzy i kierowca nie są odpowiedzialni za bezpieczeństwo bagażu. Musisz sam ubezpieczyć swój bagaż na okoliczność kradzieży i odpowiednio chronić.
Przekraczanie granicy z Chile do Argentyny (z Villa O’Higgins do El Chalten). Carretera Austral kończy się na jeziorze O’Higgins. Aby dostać się z O‘Higgins do Argentyny musimy skorzystać z dwóch promów (51 km – 3 godziny, 10 km – 45 minut) i przejechać ~20 km ciężkiego do przejazdu rowerem szlaku pomiędzy granicami. Część szlaku wiedzie przez okopy i nie da się tam jechać. Na ten odcinek mamy dwa dni, ale czas, w którym go pokonamy zależy od rozkładu rejsów, który z kolei zależy od pogody. Nasz samochód z bagażem pojedzie dookoła, ponad 1000 km, i będzie czekał na nas w El Chalten.
Promy. By przejechać trasę, będziemy musieli skorzystać z wielu promów. Ceny biletów nie są uwzględione w opłacie za uczestnictwo, za bilety każdy płaci sam. Na kilka promów bilety należy rezerwować z wyprzedzeniem. O ofertach biletów grupowych poinformujemy Cię, po rejestracji. Poniżej najważniejsze przejazdy promami z przykładowym czasem trwania i ceną biletu:
- Parqua – Chacao, 30 min, 3 €;
- Quellon – Chaiten, 4 h, 30 €;
- Puerto Bahamóndez – Candelario Mancilla (including excursion to O‘Higgins Glacier), 3-4 h, 110 €;
- Lago del Desierto from Punta Norte to Punta Sur, 1 h, 36 €;
- Punta Arenas – Puerto Williams, 31 h, 140 €.
Opłata za uczestnictwo. Stawka dzienna wynosi 20€ od osoby. Wyprawa jest międzynarodowa, stawkę szacujemy więc w euro, ale opłatę można zrobić w złotych, przeliczając kwotę według średniego kursu NBP w dniu robienia przelewu a nie w dniu rejestracji. Wpisz do tabelki w formularzu rejestracyjnym, ile dni planujesz uczestniczyć w wyprawie, uwzględnij ewentualne zniżki czy opłaty dodatkowe, a opłata wyliczona zostanie automatycznie. Chcąc uniknąć kłopotów organizacyjnych prosimy zainteresowanych uczestnictwem, żeby się rejestrowali jak najszybciej. Jeśli rejestracja i przynajmniej połowa opłaty za uczestnictwo nie wpłyną do 30 listopada 2018 roku, zniżka traci ważność. Druga część opłaty musi wpłynąć na 5 dni przed Twoim startem w wyprawie, w przeciwnym razie automatycznie cała opłata członkowska wzrośnie o 10%. Uczestnicy, którym nie przysługuje zniżka, muszą wnieść opłatę na 20 przed startem, inaczej opłata wzrośnie o 10%.
Opłata za uczestnictwo zawiera:
- noclegi na polach namiotowych, na dziko czy na prywatnym terenie (z zapewnionymi podstawowymi wygodami – woda pitna, worki na śmieci), na w pełni wyposażonych kempingach, w hostelach i innych miejscach pod dachem, kiedy rozbicie namiotu jest niemożliwe;
- samochód towarzyszący grupie, wiozący apteczkę i części serwisowe do rowerów, służący także pomocą w razie wypadku;
- transport bagażu, który zmieści się w standardowym worku i będzie ważył do 20 kg;
- kopie kserograficzne map z zaznaczonymi dziennymi trasami, miejscami wartymi zwiedzania i krótkim opisem; codzienna konsultacja na temat trasy, programu, wyżywienia, noclegu itp.;
- koszulkę, chorągiewkę, naklejkę z logo wyprawy;
- niespodzianki przygotowane przez organizatorów.
Zniżki. Ważne pod warunkiem, że rejestracja i przynajmniej połowa opłaty za uczestnictwo wpłyną do 30 listopada 2018 roku. Musisz wybrać jedną ze zniżek, zniżki nie dodają się.
- 15 % – uczniowie i studenci (nie więcej niż 26 lat); rodziny (trzy i więcej osób); weterani BC, czyli ci, którzy uczestniczyli w poprzednich wyprawach BC (krótkie CROTO-wyprawy nie wliczają się) sto dni i więcej. Uczestnik, który przekroczy granicę setnego dnia na tej trasie, będzie miał naliczaną zniżkę od tego dnia.
- Specjalna – negocjowana indywidualnie dla uczestników, którzy znajdą sponsorów albo wesprą organizatorów w inny sposób (przygotowanie opisów i map, kierowanie samochodem wyprawowym, pomoc medyczna lub serwisowa itp.) przed lub w trakcie wyprawy.
Opłaty za usługi dodatkowe (opcjonalnie):
– zaznaczone w formularzu rejestracyjnym:
- przewóz osobistego nadbagażu (dodatkowy worek do 20 kg) – 2 € / dzień,
- dodatkowa wyprawowa koszulka – 15€ / sztuka;
– zgłoszone w czasie wyprawy:
- części rowerowe w cenach sklepowych, ale w ograniczonym asortymencie;
- możliwość podwiezienia samochodem na miejsce dołączenia/odłączenia do/z wyprawy w promieniu ~50 km (5 € / 10 km).
Zasady rezygnacji z udziału. Uiszczona opłata za uczestnictwo jest zwracana w wysokości uzależnionej od daty wpłynięcia rezygnacji, przed rozpoczęciem rajdu, należy o tym powiadomić organizatora, wysyłając list na adres bc2019@bicycle.pl; w czasie trwania rajdu trzeba ją zgłosić liderowi wyprawy i otrzymać potwierdzenie. Data jest ważna, ponieważ rezygnując z wyprawy uczestnik otrzymuje z powrotem pieniądze według następujących reguł:
- do 60 dni przed rozpoczęciem – 100%;
- od 10 do 60 dni przed rozpoczęciem – 70%;
- mniej niż 10 dni przed rozpoczęciem – brak zwrotu, aczkolwiek 70% może być zdeponowana na koncie uczestnika w kolejnych wyprawach;
- po 20 i więcej dniach podróżowania – 80% nie wykorzystanej (za pierwsze 20 dni nie ma zwrotu);
- zwrot pieniędzy w przypadku rezygnacji nastąpi w ciągu 30 dni po zakończeniu wyprawy;
- w przypadku usunięcia uczestnika z powodu złamania przez niego zasad wyprawy, nie ma zwrotu pieniędzy;
- jeśli miejsce noclegowe, które zapewniają organizatorzy zdecydujesz się zamienić na inne, sam ponosisz związane z tym koszty; nie oddajemy pieniędzy za to, że nie skorzystałeś z jakiegoś powodu ze zorganizowanego noclegu;
- jeśli z jakichś powodów odłączysz się od grupy na dzień lub dłużej, nie oddajemy pieniędzy za ten czas.
Organizatorzy:
- Stowarzyszenie Podróżników CROTOS : +48 663 266553, b@c2019bicycle.pl, Maryla Zielińska;
- Litewska Fundacja GMPR:, +370 686 59375, bc2019@bicycle.lt, Sigitas Kučas.