BC 2024 – Warunki uczestnictwa
6. Wyprawa Olimpijska „Z Tokio do Paryża (wyspiarska)”
23 lutego – 14 kwietnia i 6 maja – 27 lipca 2024
BaltiCCycle (BC) nie jest komercyjnym przedsięwzięciem, organizatorzy są wolontariuszami, zebrane opłaty rejestracyjne mają pokryć koszty przygotowania i realizacji wyprawy. Każda trasa jest inna, nie sposób dopracować ją w każdym szczególe, zwłaszcza gdy robi się to na taką odległość. Przejechanie i sprawdzenie dróg transkontynentalnego BC byłoby ekonomicznym szaleństwem i w praktyce jest niemożliwe. Dołączając do BC, stajesz się członkiem zespołu, liczymy na Twoją dobrą wolę i właściwe zrozumienie zasad oraz warunków uczestnictwa w wyprawie. Twoja pomoc w rozwiązywaniu bieżących problemów będzie bardzo mile widziana.
Uwaga. Wyprawa na warunkach, jakie przedstawiamy poniżej, odbędzie, jeśli na każdy z odcinków trasy zarejestruje się co najmniej 10 osób. Musimy to wiedzieć wcześniej (z uwagi na wynajem samochodu, rezerwację noclegów, przeprawy promem itp.), dlatego termin rejestracji ustalamy do 23 grudnia 2023 r., czyli dwa miesiące przed datą startu.
Jako prezent pod choinkę przedłużamy ten termin:
• dla Taiwanu i Japonii do 31 grudnia 2023,
• dla Reunion i Madagaskaru do 15 marca 2024,
• dla Korsyki i Francji kontynentalnej do 1 kwietnia 2024.
Jeśli odpowiednia grupa osób nie zbierze się na dany odcinek, Warunki uczestnictwa mogą ulec zmianie. Będziemy cię informować na bieżąco o sytuacji. Już wiadomo, że na Taiwan zebrała się odpowiednia grupa, a trasę w Japonii musieliśmy skrócić o ostatnie trzy tygodnie, gdyż uczestników było za mało. W wyprawie nastąpi na ten czas przerwa.
6. Wyprawa Olimpijska „Z Tokio do Paryża (wyspiarska)” jest przeznaczona dla rowerzystów, którzy mają doświadczenie w podróżowaniu na długich i trudnych trasach, w surowych warunkach kempingowych. Decydowanie się na całą trasę jest prawdziwym wyzwaniem. Trzeba być przygotowany na przygody, wysokie temperatury i wilgotność powietrza, wiatry oraz na nieprzewidziane przeszkody. Wyprawa jest otwarta dla wszystkich, ale przed rejestracją powinieneś się zastanowić, czy jesteś w stanie (fizycznie i psychicznie) ją zakończyć i nie być ciężarem dla grupy.
Uczestnikami BC są ludzie z różnych krajów. Dobrze będzie, jeśli zaznaczycie narodową przynależność, wioząc na przykład na rowerze flagę swego kraju czy miasta, tak by ci, których spotykamy na drodze mogli nas identyfikować jak międzynarodową przyjazną grupę rowerzystów. Nasze Wyprawy Olimpijskie objęte są patronatem honorowym Polskiego Komitetu Olimpijskiego, czemu też damy wyraz w symbolice rajdu.
Zasady organizacyjne. Staramy się dotrzymywać zasad, na jakich organizowane były poprzednie wyprawy BC.
- Dzienny dystans zwykle wynosi 80-90 km, ale w zależności od uwarunkowań trasy może przekroczyć 100 km.
- Dni odpoczynku (rest day) planowane są raz w tygodniu albo częściej (nawet dzień po dniu), jeśli są ciekawe miejsca do zwiedzenia.
- Trasa biegnie przez różne kraje i strefy klimatyczne. Będziemy się starali organizować noclegi na oficjalnych kempingach, jeśli takie będą; jeśli to nie będzie możliwe, rozbijemy się na dziko lub skorzystamy z innych form noclegu. Z oczywistych względów wiele noclegów nie będzie zaaranżowana z wyprzedzeniem i startując rano, nie zawsze będziesz wiedział, gdzie będziesz spał. Kierowca wyprawowego samochodu będzie znajdował noclegi na bieżąco i pomagał na nie trafić, zostawiając znaki, wysyłając wiadomości.
- Mapy GPS są przygotowane z wyprzedzeniem, można je ściągnąć z naszej strony; dzienny odcinek trasy omawiana jest na porannych map meetingach.
- Z jednego miejsca noclegowego do drugiego możesz podróżować indywidualnie lub w grupkach. Jeśli jednak program przewiduje wspólne przedsięwzięcie, będziemy jechać jedną grupą w wyprawowych koszulkach i z innym emblematami rajdu.
- Samochód obsługujący wyprawę będzie nam towarzyszył na całej trasie. Ale musisz być przygotowany na przewóz całego swojego bagażu na rowerze przez kilka dni – mogą zdarzyć się awarie auta i inne okoliczności, jak na przykład niedostępnego dla samochodów odcinki trasy. W opłatę za uczestnictwo wliczony jest przewóz Twojego bagażu, ale nie więcej niż 25 kg.
- W awaryjnych sytuacjach można zadzwonić po kierowcę, prosząc o podwiezienie tam, gdzie może być udzielona pomoc medyczna lub techniczna. Jeśli uczestnik dozna urazu, zachoruje lub z innych ważnych przyczyn nie będzie mógł jechać na rowerze więcej niż 2-3 dni, możemy zaoferować wiezienie roweru w samochodzie, ale nie zawsze gwarantujemy dla poszkodowanego miejsce w szoferce.
- Planując trasę, staraliśmy się unikać dróg o dużym natężeniu ruchu samochodowego, ale nie zawsze było to możliwe. Trzeba być bardzo ostrożnym na zatłoczonych drogach. Większa część trasy będzie przebiegać utwardzonymi drogami, ale nie zabraknie też gruntowych, piaszczystych, z dziurami – szczególnie na Madagaskarze.
Opłata za uczestnictwo. Wyprawa jest międzynarodowa, stawkę szacujemy więc w euro. Wyliczoną kwotę możesz przelać na konto euro albo przeliczyć ją na złotówki i zrobić przelew na konto złotówkowe. Przeliczenie należy zrobić według średniego kursu NBP w dniu robienia przelewu a nie w dniu rejestracji.
Opłata za dzień jest zmienna, od 30 do 23 euro, zależy od tego, na ile dni się rejestrujesz, wspieramy długodystansowców. Za 30 pierwszych dni zapłacisz 30 euro za dzień, za dni 31-60 dni 27 euro za dzień, a od 61 dnia do końca podróży (134 dzień) 23 euro za dzień.
Wpisz do tabelki w formularzu rejestracyjnym, ile dni planujesz uczestniczyć w wyprawie, uwzględnij ewentualne zniżki czy opłaty dodatkowe, a opłata wyliczona zostanie automatycznie.
Chcąc odpowiedzialnie organizować wyprawę, prosimy rejestrować się w podanym terminie. Jeśli rejestracja i połowa opłaty nie wpłyną do 23 grudnia 2023, opłata automatycznie wzrasta o 10 %, a zniżki tracą ważność.
Jako prezent pod choinkę przedłużamy ten termin:
• dla Taiwanu i Japonii do 31 grudnia 2023,
• dla Reunion i Madagaskaru do 15 marca 2024,
• dla Korsyki i Francji kontynentalnej do 1 kwietnia 2024.
Druga część opłaty musi wpłynąć na 10 dni przed Twoim startem w wyprawie, inaczej automatycznie wzrośnie o 10%.
Nie pobieramy opłaty od lokalnych rowerzystów, którzy dołączą do nas na nie dłużej niż 5 dni i będą wspierać organizacyjnie wyprawę. Poprosimy ich o pokrycie kosztów noclegów. Zaproponujemy im także „pakietu uczestnika wyprawowy” (koszulka, chorągiewka, naklejka).
Opłata za uczestnictwo zawiera:
- nocleg pod namiotem na oficjalnym kempingu, jeśli jest taka możliwość; jeśli nie – „na dziko” czy na prywatnej ziemi (wtedy zapewniamy wodę pitną z beczek, wywóz śmieci); a gdy rozstawienie namiotów jest niemożliwe, śpimy pod dachem (hostel, hotel, obiekty sportowe czy oświatowe itp.);
- samochód podążający z wyprawą, wyposażony w apteczkę i podstawowy serwis rowerowy, w sytuacjach wyjątkowych można zadzwonić do kierowcy po pomoc;
- transport samochodem bagażu uczestnika do 25 kg;
- trasę w wersji GPS z opisem miejsc wartych zwiedzenia, codzienną konsultację na temat programu, wyżywienia, noclegu;
- pakiet uczestnika wyprawy: koszulka (dla uczestniczących powyżej 20 dni), flaga, naklejka;
- niespodzianki przygotowane przez organizatorów i władze lokalne.
Zniżki. Będą honorowane pod warunkiem, że rejestracja i połowa opłaty za uczestnictwo wpłyną do 23 grudnia 2023. Jako prezent pod choinkę przedłużamy ten termin: dla Taiwanu i Japonii do 31 grudnia 2023, dla Reunion i Madagaskaru do 15 marca 2024, dla Korsyki i Francji kontynentalnej do 1 kwietnia 2024.
Zniżki nie dublują się, musisz wybrać jedną z nich.
- 15 % – na pierwsze 60 dni uczniowie i studenci (nie więcej niż 26 lat), rodziny (trzy i więcej osób) oraz weterani BC (uczestniczyli w poprzednich wyprawach BC – krótkie CROTO-wyprawy nie wliczają się – sto dni i więcej). Po 60 dniach opłata redukuje się i dlatego nie ma już zniżek. Uczestnik, który przekroczy granicę setnego dnia w ciągu pierwszych 60 dni, będzie miał naliczaną zniżkę od tego dnia do 60, później już nie.
- Zniżka specjalna – negocjowana indywidualnie dla uczestników, którzy znajdą sponsorów albo wesprą organizatorów w inny sposób przed lub w trakcie wyprawy (przygotowanie opisów dziennych odcinków, znalezienie noclegów, pomoc medyczna, serwisowanie rowerów itp.).
Fundusz sytuacji wyjątkowych. W takich długich i w odległe rejony wyprawach nie sposób przewidzieć wydatki, tworzymy więc rezerwowy fundusz. Pieniądze z depozytu będą użyte tylko w szczególnych sytuacjach: kradzież czy awaria samochodu itp. Depozyt obliczamy mnożąc 2 euro przez dni uczestnictwa. Niewykorzystany, zwrócimy w ciągu 60 dni po wyprawie.
Opłaty za usługi dodatkowe (opcjonalnie):
– zaznaczone w formularzu rejestracyjnym:
- przewóz osobistego nadbagażu (dodatkowe 15 kg; bagaż do 25 kg jest wliczony w opłatę rejestracyjną) – 2 euro za dzień,
- dodatkowa koszulka z logo wyprawy lub koszulka dla tych, którzy jadą mniej niż 20 dni (za darmo jest dla uczestników jadących 20 dni lub dłużej) – 20 euro,
– zgłoszone w czasie wyprawy:
- możliwość podwiezienia samochodem na miejsce dołączenia/odłączenia do/z wyprawy w promieniu ~50 km, czyli razem 100 km (5 euro za 10 km).
Przyjazd / Wyjazd. Koszty dojazdu i wyjazdu nie są wliczone w opłatę za uczestnictwo. Możesz się dołączyć i odłączyć w dowolnym miejscu na trasie, ale sposób, w jaki to zrobisz, musisz zaplanować samodzielnie. Możemy cię zabrać z miejsca przyjazdu czy dowieść na miejsce wyjazdu wyprawowym samochodem, ale za dodatkową opłatą i w promieniu ~50 km (w obydwie strony 100 km), licząc 5 euro za 10 km. Powinieneś nas o tym poinformować przynajmniej z dwudniowym wyprzedzeniem, z organizatorami będzie kontakt telefoniczny i mailowy. Znalezienie miejsc, w których będzie dogodnie się dołączyć i odłączyć nie powinno stanowić problemu, niemal na całej trasie jest transport publiczny pomiędzy wioskami i dużymi miastami, a lotniska krajowe są skomunikowane z międzynarodowymi. Choć program wyprawy jest określony, mogą się zdarzyć przesunięcia w datach (plus/minus 2-3 dni) z powodu pogody czy innych nieprzewidzianych trudności. Planując swoją podróż, trzeba mieć to na uwadze.
Nasze rekomendacje dotyczące planowa podróży na miejsce startu w wyprawie lub odłączenia się poznasz – tutaj.
Wizy. O wizy ubiegamy się indywidualnie, nie ma wiz grupowych. Jeśli potrzebujesz pomocy, pomożemy Ci po zarejestrowaniu się. Do Taiwanu i Japonii obywatele Polski nie muszą mieć wiz, jeśli pobyt jest do 90 dni. Jako obywatele Unii Europejskiej nie potrzebujemy wiz do Francji, także terytoriów zamorskich, jakim jest Réunion.
Jedynym krajem, o którego wizy są wymagane, jest Madagaskar. Wizę turystyczną można uzyskać na lotnisku. Wiza do 15 dni pobytu wydawana jest bezpłatnie, ale konieczne jest uiszczenie opłaty kontroli granicznej – 10 euro. Wiza turystyczna na 1 miesiąc kosztuje 35 euro, na 2 miesiące – 40 euro. Wizę można także uzyskać w placówce dyplomatycznej Madagaskaru, na przykład w Japonii czy Kenii.
Z uwagi na długość wyprawy, paszport powinien być ważny przynajmniej rok od momentu jej startu. Przy przekraczaniu granicy możesz też być poproszony o okazanie wystarczających środków finansowych na pobyt w danym kraju.
Promy. Ceny biletów nie są uwzględnione w opłacie rejestracyjnej, za bilety dla siebie i roweru każdy będzie płacił oddzielnie, w czasie rajdu. Będziemy załatwiać bilety dla grupy w trakcie wyprawy.
- z Tokio na Sikoku,
- pomiędzy wyspami Setonaikai,
- z Korsyki do Marsylii.
Wyżywienie. Powinniście mieć butlę i palnik gazowy oraz menażki do przygotowywania dla siebie posiłków na kempingach oraz odpowiedni zapas napojów i jedzenia w ciągu dnia. Będą niezamieszkałe odcinki bez sklepów i knajp, wtedy zapewniamy transport zapasów w samochodzie. Jeśli na miejscu noclegowym nie będzie bieżącej wody pitnej, kierowca zapewnia dowóz baniaka z wodą.
Szczepienia. Na trasie nie ma państw, które wymagają określonych szczepień, ale są szczepienia zalecane, dlatego trzeba mieć ze sobą międzynarodową (żółtą) książeczkę szczepień z odpowiednimi wpisami, oraz świadectwo przyjęcia szczepionki na covid. Zalecane szczepienia trzeba wykonać odpowiednio wcześnie, ażeby działały w czasie podróży, zazwyczaj kilka tygodni przed wyjazdem (zapytaj lekarza). Na terenach, przez które będziemy jechać zaleca się szczepienia przeciwko:
- przeciwko żółtej gorączce/febrze (jeśli przyjeżdżasz z kraju, w którym ten wirus występuje), krztuścowi (Madagaskar, Réunion);
- na wirusowe zapalenie wątroby typu B (WZW B) i typu A (WZW A), błonica, tężec, polio, dur brzuszny, wścieklizna (na całej trasie);
- japońskie zapalenie mózgu, krztusiec, kleszczowe zapalenie mózgu (Taiwan, Japonia);
- profilaktycznie przeciw wściekliźnie (na całej trasie).
Konieczne dokumenty i wyposażenie:
- rower przygotowany na długą wyprawę (wyposażony w sakwy, bagażnik, bezpieczne hamulce, oświetlenie, wygodne siodełko); szukasz porady – kliknij tutaj;
- dobra odzież na różne warunki pogodowe, dobre kremy zabezpieczające przed słońcem;
- podstawowy zestaw części zamiennych i narzędzi serwisowych do roweru (w samochodzie będzie ich więcej);
- podstawowe lekarstwa i środki opatrunkowe (w samochodzie będzie apteczka wyprawowa);
- środki przeciwko komarom i innym insektom, a także lekarstwa po ukąszeniach;
- ważny przynajmniej rok naprzód paszport ze wszystkimi wymaganymi wizami;
- INDYWIDUALNE UBEZPIECZENIE MEDYCZNE, nie przewidujemy ubezpieczenia grupowego;
- sprzęt biwakowy (namiot, śpiwór, mata, kuchenka, menażki, latarka itp.);
- pieniądze na własne wydatki, np. naprawę roweru, jedzenie, przejazdy, bilety do muzeów, na promy, i in.;
- telefon komórkowy;
- urządzenie z funkcją GPS.
Dzieci poniżej 18 lat. Osoby małoletnie mogą wziąć udział w wyprawie tylko pod opieką rodziców (przynajmniej jednego) albo dorosłego, który jest do tego upoważniony notarialnie i bierze całkowitą odpowiedzialność za podopiecznego.
Transport bagażu w czasie wyprawy. Osobisty niezbędny bagaż najlepiej przewozić na rowerze w sakwie. Przewóz bagażu samochodem wyprawowym jest ograniczony do 25 kg. Koszt transportu jest wliczony w opłatę za uczestnictwo. W nagłych sytuacjach (wypadek, transport na prom, czy nieprzewidziane okoliczności np. przy przekraczaniu granicy) trzeba być przygotowanym na przewiezienie bagażu na rowerze. Jeśli masz zamiar wieść wyprawowym samochodem bagaż dodatkowy (nie więcej jednak niż 40 kg wraz z bagażem wliczonym w opłatę), musisz to zgłosić w formularzu rejestracyjny i wnieść stosowną opłatę z wyprzedzeniem (2 euro za dzień). Organizatorzy i kierowca nie są odpowiedzialni za bezpieczeństwo bagażu. Musisz sam ubezpieczyć swój bagaż na okoliczność kradzieży i odpowiednio chronić.
Zasady rezygnacji z udziału. Uiszczona opłata za uczestnictwo jest zwracana w wysokości uzależnionej od daty wpłynięcia rezygnacji. Jeśli zrezygnujesz przed rozpoczęciem rajdu, należy o tym powiadomić organizatora, wysyłając list na bc2024@bicycle.pl lub dzwoniąc na numer +48 604 255 722. Jeśli w czasie trwania rajdu, trzeba to zgłosić koordynatorowi wyprawy i otrzymać od niego potwierdzenie odbioru. Rezygnując, otrzymasz zwrot całości wniesionej opłaty od 61 dnia uczestnictwa, do 60 dnia włącznie pieniądze zostaną zwrócone według poniższych zasad:
- do 60 dni przed rozpoczęciem – 100%;
- od 10 do 60 dni przed rozpoczęciem – 70%;
- mniej niż 10 dni przed rozpoczęciem – brak zwrotu, aczkolwiek 70% może być zdeponowana na koncie uczestnika w przyszłorocznej wyprawie; jeśli w niej nie weźmie udziału, pieniędzmi przechodzą do dyspozycji organizatora;
- po 20 dniach podróżowania – 80% nie wykorzystanej opłaty (za pierwsze 20 dni nie ma refundacji);
- zwrot pieniędzy w przypadku rezygnacji nastąpi w ciągu 60 dni po zakończeniu wyprawy;
- w przypadku usunięcia uczestnika z powodu złamania przez niego zasad wyprawy, nie ma zwrotu pieniędzy;
- jeśli miejsce noclegowe, które zapewniają organizatorzy zdecydujesz się zamienić na inne, sam ponosisz związane z tym koszty; nie oddajemy pieniędzy za to, że nie skorzystałeś z jakiegoś powodu ze zorganizowanego noclegu;
- jeśli z jakichś powodów odłączysz się od grupy na dzień lub dłużej, nie oddajemy pieniędzy za ten czas.
Organizator: Stowarzyszenie Podróżników CROTOS, +48 604 255 722, bc2024@bicycle.pl, Maryla Zielińska i Sigitas Kučas, +37068659375, bc2020@bicyce.lt.
Patronat honorowy: Polski Komitet Olimpijski.