Ogólne warunki uczestnictwa

Formuła naszych wypraw z jednej strony daje maksimum swobody i samodzielności, z drugiej strony zapewnia bezpieczeństwo i pomoc doświadczonych podróżników. Opiera się na sprawdzonych w poprzednich latach regułach:

  • nie jedziemy w peletonie, nie towarzyszy nam też pilot (organizatorzy jak inni uczestnicy jedą na rowerze), jesteśmy grupą rowerzystów-indywidualistów, którzy pokonują wyznaczoną trasę wg. własnego uznania – w towarzystwie lub samodzielnie, w odpowiadającym sobie tempie;
  • w wyjątkowych przypadkach – np. przy wjeździe lub wyjeździe do/z dużych miast – organizowana jest eskorta policji;
  • dzienne trasy są wyznaczone tak, aby nawet „niedzielny rowerzysta” był w stanie je pokonać, długość odcinka to średnio 60-90km, należy być jednak przygotowanym na dni będące większym wyzwaniem;
  • podczas codziennego porannego „spotkania z mapą” uczestnicy otrzymują mapę (ksero) z zaznaczoną sugerowaną dzienną trasą, telefonem do organizatora i kierowcy busa wiozącego bagaże; omawiane są także ciekawe miejsca i obiekty, które warto zwiedzić po drodze; w miarę możliwości są informowani o sklepach, bankomatach, kawiarenkach internatowych, barach itp. na trasie;
  • celem jest dotarcie na miejsce noclegu, którym może być pole namiotowe, kamping, szkolne boisko, klasy, sala gimnastyczna, obiekty sportowe, hostel, hotel, „łono natury”, inne miejsca udostępnione nam przez władze lokalne, gdzie można rozbić namioty i gdzie zapewniony jest dostęp do wody; jeśli nie ma bieżącej wody, zapewniamy wodę w beczkach;
  • uczestnik jest zobowiązany posiadać własny namiot, śpiwor, karimatę, materac, latarkę i inny sprzęt kempingowy (także do gotowania);
  • każdy ma swój (oczywiście sprawny) rower, choć bywa możliwość wypożyczenia roweru za opłatą;
  • trzeba mieć niezbędne narzędzia i części zapasowe do roweru przy sobie (minimum to klucze do odkręcania kół, dętkę, klej i łatki) oraz bidon;
  • odzież na każdą pogodę – każdy ubiera się według własnego uznania, choć zalecamy zabranie spodenek „z pampersem”, „oddychającej” odzieży oraz kasku;
  • w ramach opłaconej stawki dziennej organizatorzy zapewniają uczestnikowi miejsce noclegowe, przewóz bagażu na miejsce noclegu do 20 kg na osobę, przygotowanie trasy (m.in. mapki, opis), pomoc samochodu na trasie, apteczkę, części serwisowe do rowerów, symbole wyprawy (np. koszulka, naklejka, chorągiewka);
  • co roku stawka za uczestnictwo, liczona od dnia, jest inna, zależy od cen w krajach, przez które wiedzie trasa; wyliczyć ją można automatycznie, korzystając z formularza rejestracyjnego;
  • opłata za uczestnictwo nie obejmuje ubezpieczenia;
  • opłata za uczestnictwo nie obejmuje wyżywienia – uczestnicy organizują je we własnym zakresie (trzeba zabrać sprzęt do gotowania); w niektórych miejscach organizatorzy zapewniają możliwość degustacji regionalnych potraw i napojów; organizowane są też ogniska;
  • należy mieć ze sobą wystarczająca ilość gotówki, gdyż bywa, że trasa wiedzie przez tereny, gdzie nie ma bankomatów, banków, poczt; pieniądze mogą być potrzebne na ewentualne naprawy roweru, jedzenie, wizyty w muzeach itp.;
  • udział w rajdzie może wziąć każdy, nie ma limitów wiekowych (najmłodszy uczestnik wypraw miał 8 lat a najstarszy 75), jednakże osoba niepełnoletnia może jechać tylko pod opieką osoby dorosłej;
  • bagaże powyżej 20 kg na uczestnika może być transportowany odpłatnie;
  • w razie problemów technicznych, zdrowotnych można liczyć na pomoc organizatorów i samochodu;
  • co kilka dni robimy zazwyczaj jednodniowy odpoczynek od rowerów i wybieramy inne formy aktywności, urozmaicające wyprawę: kajaki, górską wycieczkę, zwiedzanie dużych miast itp.;
  • dołączyć się można na dowolną ilość dni, na wybranym przez siebie odcinku, ale sposób dotarcia na trasę jest sprawą uczestnika, choć czasem organizator zapenia dojazd na miejsce startu i mety;
  • osoby decydujące się na udział w rajdzie proszone są o zapoznanie się z Zasadami uczestnictwa i odpowiedzialności oraz Statutem podróżnika.