Warunki uczestnictwa – 5. Wyprawa Olimpijska
BaltiCCycle 2020 „Z Rio de Janeiro do Tokio”
3 marca – 25 lipca 2020
BaltiCCycle (BC) nie jest komercyjnym przedsięwzięciem, organizatorzy są wolontariuszami, zebrane opłaty rejestracyjne mają pokryć koszty przygotowania i realizacji wyprawy. Każda trasa jest inna, nie sposób dopracować ją w każdym szczególe, zwłaszcza gdy robi się to na odległość. Przejechanie i sprawdzenie dróg transkontynentalnego BC byłoby ekonomicznym szaleństwem i w praktyce jest niemożliwe. Dołączając do BC, stajesz się członkiem zespołu, liczymy na Twoją dobrą wolę i właściwe zrozumienie zasad oraz warunków uczestnictwa w naszej wyprawie. Twoja pomoc w rozwiązywaniu bieżących problemów będzie bardzo mile widziana.
Uwaga. Wyprawa na warunkach, jakie przedstawiamy poniżej odbędzie, jeśli na całą trasę zarejestruje się co najmniej 10 osób, a na odcinek w Japonii – 15. Musimy to wiedzieć odpowiednio wcześnie (choćby po to, by rezerwować bilety promowe, noclegi, wynająć odpowiedni samochód itp.), dlatego koniec rejestracji wyznaczamy na 2 grudnia 2019, na trzy miesiące przed rozpoczęciem wyprawy. Jeśli odpowiednia grupa osób nie zbierze się na danym odcinku, warunki uczestnictwa na tej trasie mogą ulec zmianie. Będziemy cię informować o postępach w organizowaniu się grupy.
V Olimpijska Wyprawa „Z Rio de Janeiro do Tokio” jest przeznaczona dla rowerzystów, którzy mają doświadczenie w podróżowaniu na długich i trudnych trasach, w surowych warunkach kempingowych. Decydowanie się na całą trasę jest prawdziwym wyzwaniem. Trzeba być przygotowany na przygody, wysokie temperatury i wilgotność powietrza, chłodne wiatry oraz na nieprzewidziane przeszkody na drodze. Wyprawa jest otwarta dla wszystkich, ale przed rejestracją powinieneś się zastanowić, czy jesteś w stanie (fizycznie i psychicznie) ją zakończyć i nie być ciężarem dla grupy.
Uczestnikami BC są ludzie z różnych krajów. Dobrze będzie, jeśli zaznaczycie narodową przynależność, wioząc na przykład na rowerze flagę swego kraju czy miasta, tak by ci, których spotykamy na drodze mogli nas identyfikować jak międzynarodową przyjazną grupę rowerzystów. Nasze Wyprawy Olimpijskie objęte są patronatem honorowym Polskiego Komitetu Olimpijskiego, czemu też damy wyraz w symbolice rajdu.
Zasady organizacyjne. Staramy się dotrzymywać zasad, na jakich organizowane były poprzednie wyprawy BC.
- Dzienny dystans zwykle wynosi 80-90 km, ale w zależności od uwarunkowań trasy może przekroczyć 100 km.
- Dni odpoczynku (rest day) planowane są raz w tygodniu albo częściej (nawet dzień po dniu), jeśli są ciekawe miejsca do zwiedzenia.
- Trasa biegnie przez różne kraje i strefy klimatyczne. Będziemy się starali organizować noclegi na oficjalnych kempingach, jeśli takie będą; będziemy też rozbijać się na dziko, jeśli będzie to możliwe. tereny, gdzie obozowanie na dziko może być niebezpieczne lub niemożliwe. W Ameryce Południowej będziemy spać w pousadas, hospodaje (pensjonaty, domy gościnne), na stacjach benzynowych, w prywatnych farmach, w Japonii w onsenach (rodzaj łaźni). Musisz być przygotowany na spanie w dżungli czy na plażach, gdzie przyda się hamak i moskitiera. Z oczywistych względów wiele noclegów nie będzie zaaranżowana z wyprzedzeniem i startując rano, nie zawsze będziesz wiedział, gdzie będziesz spał. Kierowca wyprawowego samochodu będzie znajdował noclegi na bieżąco i pomagał na nie trafić, zostawiając znaki.
- Kserokopie mapy z zaznaczoną dzienną trasą oraz jej opisem będą rozdawane każdego ranka na map meetingach, podczas których odbywa się omówienie trasy. Przygotujemy też trasy GPS.
- Z jednego miejsca noclegowego do drugiego możesz podróżować indywidualnie lub w grupkach. Jeśli jednak program przewiduje wspólne przedsięwzięcie, będziemy jechać jedną grupą w wyprawowych koszulkach i z innym emblematami rajdu.
- Samochód obsługujący wyprawę będzie nam towarzyszył na całej trasie. Ale musisz być przygotowany na przewóz całego swojego bagażu na rowerze przez kilka dni – mogą zdarzyć się awarie auta i inne okoliczności, jak na przykład niedostępnego dla samochodów odcinki wybrzeża Atlantyku. W opłatę za uczestnictwo wliczony jest przewóz Twojego bagażu – nie więcej niż 25 kg.
- W awaryjnych sytuacjach można zadzwonić po kierowcę, prosząc o podwiezienie tam, gdzie może być udzielona pomoc medyczna lub techniczna. Jeśli uczestnik dozna urazu, zachoruje lub z innych ważnych przyczyn nie będzie mógł jechać na rowerze więcej niż 2-3 dni, możemy zaoferować wiezienie roweru w samochodzie, ale nie zawsze gwarantujemy dla poszkodowanego miejsce w szoferce.
- Planując trasę, staraliśmy się unikać dróg o dużym natężeniu ruchu samochodowego, ale nie zawsze było to możliwe. Trzeba być bardzo ostrożnym na zatłoczonych drogach. Większa część trasy będzie przebiegać utwardzonymi drogami, ale nie zabraknie też tych nieutwardzonych, błotnistych.
Przyjazd / Wyjazd. Koszty dojazdu i wyjazdu nie są wliczone w opłatę za uczestnictwo. Możesz się dołączyć i odłączyć w dowolnym miejscu na trasie, ale sposób, w jaki to zrobisz, musisz zaplanować samodzielnie. Nasze rekomendacje poznasz, klikając – tutaj. Możemy cię zabrać z miejsca dojazdu czy dowieść do miejsca wyjazdu wyprawowym samochodem, ale za dodatkową opłatą w promieniu ~50 km (w obydwie strony 100 km, licząc 3 euro za 10 km). Powinieneś nas o tym poinformować przynajmniej z dwudniowym wyprzedzeniem, z organizatorami będzie kontakt telefoniczny i mailowy. Znalezienie miejsc, w których będzie dogodnie się dołączyć i odłączyć nie powinno stanowić problemu, niemal na całej trasie jest transport publiczny pomiędzy wioskami i dużymi miastami, a lotniska krajowe są skomunikowane z międzynarodowymi.Choć program wyprawy jest określony, mogą się zdarzyć przesunięcia w datach (plus/minus 2-3 dni) z powodu pogody czy innych nieprzewidzianych trudności. Planując swoją podróż, trzeba mieć to na uwadze.
Wizy. O wizy ubiegamy się indywidualnie, nie ma wiz grupowych. Jeśli potrzebujesz pomocy, pomożemy Ci po zarejestrowaniu się. Spośród państw, przez które będziemy przejeżdżać (Brazylia, Paragwaj. Boliwia, Argentyna, Chile, USA – Hawaje, Japonia) obywatele Polski muszą mieć wizę do USA. Jak ją uzyskać, kliknij – tutaj. Z uwagi na długość wyprawy, paszport powinien być ważny przynajmniej rok od momentu jej startu. Przy przekraczaniu granicy możesz też być poproszony o okazanie wystarczających środków finansowych na pobyt w danym kraju.
Promy. Ceny biletów nie są uwzględnione w opłacie rejestracyjnej, za bilety każdy będzie płacił oddzielnie, w czasie rajdu. Będziemy załatwiać bilety dla grupy w trakcie wyprawy. Poniżej przykładowe ceny biletów według cennika w 2019 roku (przepraw na trasie może być więcej):
- Brazylia, do/z Ilha Grande: Manharatiba do Ilha Grande R$ 16.70 (3.7 €) albo Conceição de Jacareí do Ilha Grande R$ 20 (4.4 €); Ilha Grande do Angra dos Reis R$ 16.70 (3.7 €);
- Brazylia, do/z Ilha do Cardoso i Ilha do Superagüj: Cananéia do Maruja R$ 51 (11.2 €); Ilha de Cardoso do Ararapira R$ 7.5 (1.65 €); Ilha do Superagüj do Paranaguá R$ 25 (5.5 €);
- Paragwaj, z Asunción do Vallemi: GS.53,000 (7.5 €);
- Japonia, z Hokkaido na Honsiu, z Hakodate do Oma: 2260 – 3080 ¥ (18.7 € – 25.5 €), cena zależy od klasy; rower 1020 ¥ (8.5 €).
Wyżywienie. Powinniście mieć butlę i palnik gazowy oraz menażki do przygotowywania dla siebie posiłków na kempingach oraz odpowiedni zapas napojów i jedzenia w ciągu dnia. Będą niezamieszkałe odcinki bez sklepów i knajp, wtedy zapewniamy transport zapasów w samochodzie. Jeśli na miejscu noclegowym nie będzie bieżącej wody pitnej, kierowca zapewnia dowóz baniaka z wodą.
Szczepienia. Musisz je wykonać odpowiednio wcześnie,
żeby działały w czasie podróży, zazwyczaj kilka tygodni przed wyjazdem
(zapytaj lekarza). Musisz mieć ze sobą międzynarodową (żółtą) książeczkę
szczepień z odpowiednimi wpisami. Na terenach, przez które będziemy
jechać nie ma obowiązkowych szczepień, ale zaleca się zaszczepić się:
– przeciwko żółtej gorączce/febrze (Brazylia, Paragwaj, Boliwia);
– na wirusowe zapalenie wątroby typu B (WZW B) i typu A (WZW A), błonica, tężec, polio, dur brzuszny (na całej trasie);
– japońskie zapalenie mózgu, krztusiec, kleszczowe zapalenie mózgu (Japonia);
– profilaktycznie przeciw wściekliźnie (na całej trasie).
Konieczne dokumenty i wyposażenie:
- rower przygotowany na długą wyprawę (wyposażony w sakwy, bagażnik, bezpieczne hamulce, oświetlenie, wygodne siodełko); szukasz porady – kliknij tutaj;
- dobra odzież na różne warunki pogodowe, dobre kremy zabezpieczające przed słońcem;
- podstawowy zestaw części zamiennych i narzędzi serwisowych do roweru (w samochodzie będzie ich więcej);
- podstawowe lekarstwa i środki opatrunkowe (w samochodzie będzie apteczka wyprawowa);
- środki przeciwko komarom i innym insektom, a także lekarstwa po ukąszeniach;
- ważny przynajmniej rok naprzód paszport ze wszystkimi wymaganymi wizami;
- INDYWIDUALNE UBEZPIECZENIE MEDYCZNE, nie przewidujemy ubezpieczenia grupowego;
- sprzęt biwakowy (namiot, śpiwór, mata, kuchenka, menażki, latarka itp.);
- pieniądze na własne wydatki, np. naprawę roweru, jedzenie, przejazdy, bilety do muzeów, na promy, i in.;
- telefon komórkowy;
- urządzenie z funkcją GPS.
Dzieci poniżej 18 lat. Osoby małoletnie mogą wziąć udział w wyprawie tylko pod opieką rodziców (przynajmniej jednego) albo dorosłego, który jest do tego upoważniony notarialnie i bierze całkowitą odpowiedzialność za podopiecznego.
Transport bagażu w czasie wyprawy. Osobisty niezbędny bagaż najlepiej przewozić na rowerze w sakwie. Przewóz bagażu samochodem wyprawowym jest ograniczony do 25 kg. Koszt transportu jest wliczony w opłatę za uczestnictwo. W nagłych sytuacjach (wypadek, transport na prom, czy nieprzewidziane okoliczności np. przy przekraczaniu granicy), trzeba być przygotowanym na wiezienie swojego bagażu na rowerze. Jeśli masz zamiar wieść wyprawowym samochodem bagaż dodatkowy (nie więcej jednak niż 40 kg wraz z bagażem wliczonym w opłatę), musisz to zgłosić w formularzu rejestracyjny i wnieść stosowną opłatę z wyprzedzeniem (2 euro za dzień). Organizatorzy i kierowca nie są odpowiedzialni za bezpieczeństwo bagażu. Musisz sam ubezpieczyć swój bagaż na okoliczność kradzieży i odpowiednio chronić.
Opłata za uczestnictwo. Wyprawa jest międzynarodowa,
stawkę szacujemy więc w euro, ale opłatę można zrobić w złotych,
przeliczając kwotę według średniego kursu NBP w dniu robienia przelewu a
nie w dniu rejestracji.
Opłata za dzień jest zmienna, od 25 do 18 euro,
zależy od tego, na ile dni się rejestrujesz, wspieramy
długodystansowców. Za 30 pierwszych dni zapłacisz 25 euro za dzień, za
dni 31-60 dni 20 euro za dzień, a od 61 dnia do końca podróży 18 euro za
dzień.
Wpisz do tabelki w formularzu rejestracyjnym, ile dni
planujesz uczestniczyć w wyprawie, uwzględnij ewentualne zniżki czy
opłaty dodatkowe, a opłata wyliczona zostanie automatycznie. Chcąc
odpowiedzialnie organizować wyprawę, prosimy nie czekać na ostatnią
chwilę z rejestracją.
Jeśli rejestracja i połowa opłaty nie wpłynie
przed 2 grudnia 2019, czyli na trzy miesiące przed rozpoczęciem wyprawy,
cała opłata za uczestnictwo automatycznie wzrasta o 10 %, a zniżki
tracą ważność. Druga część opłaty musi wpłynąć na 10 dni przed startem w
wyprawie, inaczej automatycznie wzrośnie o 10%.
Nie pobieramy
opłaty od lokalnych rowerzystów, którzy dołączą do nas na nie dłużej niż
trzy dni i będą wspierać organizacyjnie wyprawę. Poprosimy ich o
pokrycie kosztów noclegów. Zaproponujemy im także „pakietu uczestnika
wyprawowy” (koszulka, chorągiewka, naklejka).
Opłata za uczestnictwo zawiera:
- nocleg pod namiotem na oficjalnym kempingu lub „na dziko”, czy na prywatnej ziemi (wtedy zapewniamy wodę pitną z beczek, wywóz śmieci); a gdy rozstawienie namiotów jest niemożliwe, śpimy pod dachem, może to być pousada, hospodaje, onsen, hostel;
- samochód podążający z wyprawą, wyposażony w apteczkę i podstawowy serwis rowerowy, w sytuacjach wyjątkowych można zadzwonić do kierowcy po pomoc;
- transport samochodem bagażu uczestnika do 25 kg;
- kopie kserograficzne map z zaznaczonymi dziennymi trasami, miejscami wartymi zwiedzania i krótkim opisem, codzienną konsultację na temat trasy, programu, wyżywienia, noclegu; trasę w wersji GPS;
- pakiet uczestnika wyprawy: koszulka (dla uczestniczących powyżej 20 dni), flaga, naklejka;
- niespodzianki przygotowane przez organizatorów i władze lokalne.
Zniżki. Zniżki będą honorowane pod warunkiem, że rejestracja i przynajmniej połowa opłaty za uczestnictwo wpłyną na 3 miesiące przed startem uczestnika w wyprawie, to jest przed 2 grudnia 2019. Zniżki nie dublują się, musisz wybrać jedną z nich.
- 15 % – na pierwsze 60 dni uczniowie i studenci (nie więcej niż 26 lat), rodziny (trzy i więcej osób) oraz weterani BC, czyli ci, którzy uczestniczyli w poprzednich wyprawach BC (krótkie CROTO-wyprawy nie wliczają się) sto dni i więcej. Uczestnik, który przekroczy granicę setnego dnia w ciągu pierwszych 60 dni, będzie miał naliczaną zniżkę od tego dnia do 60, później już nie. Po 60 dniach opłata znacznie się redukuje i nie ma już zniżek.
- Zniżka specjalna – negocjowana indywidualnie dla uczestników, którzy znajdą sponsorów albo wesprą organizatorów w inny sposób przed lub w trakcie wyprawy (przygotowanie opisów dziennych odcinków, znalezienie noclegów, pomoc medyczna, serwisowanie rowerów itp.).
Fundusz sytuacji wyjątkowych. W takich długich i odległych wyprawach nie sposób przewidzieć wszystkie wydatki, tworzymy więc rezerwowy fundusz. Pieniądze z depozytu będą użyte tylko w wyjątkowych sytuacjach: kradzież czy awaria samochodu itp. Depozyt obliczamy mnożąc 2 euro przez dni Twojego uczestnictwa. Niewykorzystany – w całości lub częściowo – zwrócimy w ciągu 60 dni po wyprawie.
Opłaty za usługi dodatkowe (opcjonalnie):
– zaznaczone w formularzu rejestracyjnym:
- przewóz osobistego nadbagażu (dodatkowy worek do 15 kg, jeden bagaż do 25 kg jest wliczony w opłatę rejestracyjną) – 2 euro za dzień,
- koszulka z logo wyprawy (za darmo jest dla uczestników jadących ponad 20 dni) – 15 euro,
– zgłoszone w czasie wyprawy:
- możliwość podwiezienia samochodem na miejsce dołączenia/odłączenia do/z wyprawy w promieniu ~50 km, czyli razem 100 km (3 euro za 10 km).
Zasady rezygnacji z udziału. Uiszczona opłata za uczestnictwo jest zwracana w wysokości uzależnionej od daty wpłynięcia rezygnacji. Jeśli zrezygnujesz przed rozpoczęciem rajdu, należy o tym powiadomić organizatora, wysyłając list na bc2020@bicycle.pl lub dzwoniąc na numer 663 266 553. Jeśli w czasie trwania rajdu trzeba to zgłosić liderowi wyprawy i otrzymać od niego potwierdzenie odbioru. Rezygnując otrzymasz zwrot całości wniesionej opłaty od 61 dnia uczestnictwa, do 60 dnia włącznie pieniądze zostaną zwrócone według poniższych zasad:
- do 60 dni przed rozpoczęciem – 100%;
- od 10 do 60 dni przed rozpoczęciem – 70%;
- mniej niż 10 dni przed rozpoczęciem – brak zwrotu, aczkolwiek 70% może być zdeponowana na koncie uczestnika w przyszłorocznej wyprawie; jeśli w niej nie weźmie udziału, pieniędzmi przechodzą do dyspozycji organizatora;
- po 20 dniach podróżowania – 80% nie wykorzystanej opłaty (za pierwsze 20 dni nie ma refundacji);
- zwrot pieniędzy w przypadku rezygnacji nastąpi w ciągu 60 dni po zakończeniu wyprawy;
- w przypadku usunięcia uczestnika z powodu złamania przez niego zasad wyprawy, nie ma zwrotu pieniędzy;
- jeśli miejsce noclegowe, które zapewniają organizatorzy zdecydujesz się zamienić na inne, sam ponosisz związane z tym koszty; nie oddajemy pieniędzy za to, że nie skorzystałeś z jakiegoś powodu ze zorganizowanego noclegu;
- jeśli z jakichś powodów odłączysz się od grupy na dzień lub dłużej, nie oddajemy pieniędzy za ten czas.
Organizatorzy:
- Stowarzyszenie Podróżników CROTOS, +48 663 266 553, bc2020@bicycle.pl, Maryla Zielińska;
- Litewska Fundacja Great Millennium Peace Ride, +37068659375, bc2020@bicyce.lt, Sigitas Kučas.
Patronat honorowy: Polski Komitet Olimpijski.
Copyright © 2016 bicycle.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.